چکیده:
لزوم بررسی بازنمایی زنان در ادبیات معاصر یکی از موضوعات مهم و قابل بحث در جریانشناسی فضای فعلی حوزه ادبیات داستانی است. در دهۀ اخیر، به دلیل تحوّل در ساختار اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جوامع و بالا رفتن سطح آگاهی زنان، نویسندگان زن با دیدگاه انتقادی به بیان جایگاه و نقش اجتماعی زنان پرداختند و خواستار تغییر بنیادین در نگرش مردم و بازنگری در تفاسیر مردسالارنه از متون ادبی شدهاند. این جستار میکوشد با روش توصیفی تحلیلی، ضمن معرفی رمان «الدوامة»، قمر كيلاني نویسندۀ معاصر سوری، به بررسی و مقایسۀ هویت زنان سنتی و مدرن در این اثر بپردازد. از این بررسی چنین استنباط میشود، در رمان الدوامه بعد زنان مدرن در مقابل زنان سنتی، پررنگتر به تصویر کشیده شده و کیلانی در انتخاب اسامی زنان رمانش به تناسب با این دو بعد هویتی توجه داشته است. همچنین زنان سنتی این رمان محدود به وظایف و نقشهای مادری و همسری بوده و محکوم به پایبندی و سازش در برابر نظاممردسالار و تابعیت از سنن مرسوم، هستند و در مقابل زن مدرن رمان، زنی آگاه، تحصیلکرده و امروزی است که هویت وی با اموری چون اشتغال، استقلال، آزاداندیشی، گسستن قوانین سنتی ازدواج و الگوسازی... پیوند میخورد.
تعد ضروره دراسه انعکاس المراه فی الادب المعاصر من القضایا المهمه والمثیره للنقاش فی السیاق الحالی لمجال الروایه. ففی العقد الماضی، بسبب التغییر فی البنیه الاجتماعیه والثقافیه والاقتصادیه للمجتمعات وارتفاع مستوی وعی المراه، عبرت الکاتبات بشکل نقدی عن الوضع الاجتماعی للمراه ودورها فدعت الی تغییر جذری فی مواقف الناس وتصحیح التفسیرات الابویه للنصوص الادبیه. یحاول هذا المقال دراسه ومقارنه هویات المراه التقلیدیه والحدیثه فی هذا العمل بالمنهج الوصفی التحلیلی، مع تقدیم روایه "الدوامه" للکاتب السوری المعاصر قمر الکیلانی. وبحسب هذا البحث ، فان بعد المراه العصریه مقابل المراه التقلیدیه یظهر بشکل اکثر بروزا فی کتاب الدوامه ، وقد اهتمت الکیلانی باختیار اسماء النساء فی روایتها وفقا لهذین البعدین للهویه.کما ان المراه التقلیدیه فی هذه الروایه تقتصر علی واجبات وادوار الام والزوجه ومحکوم علیها بالالتزام والمساومه مع النظام الابوی والتبعیه فی التقالید التقلیدیه. فی المقابل ، فان المراه العصریه فی الروایه هی امراه مطلعه ومتعلمه وعصریه ترتبط هویتها بقضایا مثل التوظیف والاستقلالیه وحریه الرای وخرق القواعد التقلیدیه للزواج والنمذجه.
The need to examine the representation of women in contemporary literature is one of the most important and debatable issues in the current context of the field of fiction. In the last decade, due to changes in the social, cultural and societal structure of societies and the rise of women's awareness, women writers have expressed a critical view of the social status and role of women and called for a fundamental change in public attitudes and revision of patriarchal interpretations of Literary texts. This article tries to study and compare the identities of traditional and modern women in this work with a descriptive-analytical method, while
introducing the novel "Al-Dawameh" by Qamar Kilani, a contemporary Syrian writer. From this study, it can be deduced that in the book Al-Dawameh, the dimension of modern women is more vividly portrayed than traditional women, and Kilani has paid attention to the choice of women's names in his novel in accordance with these two dimensions of identity. Also, the traditional women of this novel are limited to the duties and roles of mother and wife and are doomed to adherence and compromise against the patriarchal system and citizenship of the traditional traditions. In contrast, the modern woman of the novel is a knowledgeable, educated and modern woman. His identity is linked to issues such as employment, independence, open-mindedness, breaking the traditional rules of marriage and modeling.