چکیده:
تفسیر المیزان فی تفسیر القرآن اثر محمدحسین طباطبایی از مهمترین تفاسیر معاصر شیعه است که به روش تفسیر قرآن با قرآن نوشته شده است. طباطبایی، همچنان که در بحثهای تفسیری خود دیدگاههایی جدید ارائه کرده، در علوم قرآن هم به مثابۀ عالمی شیعی نوآوریهایی داشته است. از جملۀ این نوآوریها توجه او به اهمیت بحث تقدیم و تأخیر آیات ــ همچون یکی از مباحث علوم قرآن ــ برای فهم قرآن است. این بحث به دلیل ارتباط تنگاتنگ آن با شناخت سیاق موردتوجّه طباطبایی قرار گرفته است. هدف مطالعۀ کنونی بازشناسی دیدگاههای طباطبایی در این زمینه، و تبیین جایگاه این آراء در قیاس با دیدگاههای دیگر مفسران در مباحث تقدیم و تأخیر آیات است. بنا ست ضمن بررسی اسباب تقدیم و تأخیر از دیدگاه طباطبایی، گزارشی از نوآوریهای وی در گسترش اسباب تقدیم و تأخیر ــ همچون إسترحام، إشفاق و بیان شمول ــ ارائه شود و در کنار آن، تبیین نوآورانۀ طباطبایی از مفهوم تقدیم و تأخیر نیز تبیین گردد.
Al-Mizan fi Tafsir al-Qurʾan by Mohammad Hosseyn Tabatabaʾi is one of the most important contemporary Shiʿa Qurʾan commentaries, which is written in the method of interpreting the Qurʾan with the Qurʾan. As a Shiʿa scholar, Tabatabaʾi, as well as presenting new views in his interpretation discussions, has also made innovations in the ʿUlum al-Qurʾan. Among these innovations is hir attention to the importance of discussing al-Taqdim wa al-Taʾkhir - as one of the topics of Quranic sciences - for understanding the Qurʾan. This discussion has been noticed by Tabatabaʾi because of its close connection with knowing the context. The aim of the current study is to recognize the views of Tabatabaʾi in this field, and to explain the position of these opinions in comparison with the views of other commentators in the discussion of al-Taqdim wa al-Taʾkhir of Qurʾanic verses. It is intended that, while examining the causes of al-Taqdim wa al-Taʾkhir from Tabatabaʾi's point of view, a report of his innovations in the development of the causes of al-Taqdim wa al-Taʾkhir - such as al-Istirham, Ishfaq, and expression of inclusion - should be presented, and along with that, Tabatabaʾi's innovative explanation of the concept of al-Taqdim wa al-Taʾkhir should also be explained.