چکیده:
سورۀ قدر و شب قدر، از نظر معنا و محتوا با مقام قدسی حضرت فاطمۀ زهرا(س) مرتبط و حاوی اسراری از زوایای پنهان شخصیت ایشان است. در اولین آیۀ سورۀ قدر، ضمیر «هُ» در «انزلناه»، طبق نظر مفسران، کنایه از نزول قرآن است و طبق روایاتی، این ضمیر به نزول ولایت اشاره دارد. لیلة قدر در آیۀ مذکور نیز براساس معنای ظاهری، ناظر به زمان مشخص در یکی از شبهای ماه رمضان است، ولی معنای باطنی آن به هویت غیبیه اشاره دارد و طبق روایتی، منظور از لیله، حضرت زهرا(س) است. این مقاله با رویکردی تحلیلی توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانهای، میکوشد تا اثبات کند که قرآن و ولایت در هویت شب قدریشان در حقیقت فاطمی جاری شده و وجود قدسی ایشان، ظرف نزول ولایت و قرآن است. برای اثبات این موضوع، میتوان به دلایلی اشاره کرد از جمله: مقام مادری یا مقام نفس کلی زهرا(س)، اسوه و حجت بودن ایشان بر ائمۀ اطهار(ع)، مثال قلب بودن زهرا(س) برای پیامبراکرم(ص) و وارث کمالات نبوی بودن ایشان و... . درنهایت، با استناد به حدیث شریف کساء و ماجرای مباهله و حدیث قدسی «لولاکَ لما خلقتُ الأفلاک» بیان میشود که نهتنها حضرتزهرا(س) ظرف نزول قرآن و ولایت، بلکه محور و مقصد نبوت و علت مبقیۀ وحی و رسالت نیز آن حضرت است.
In terms of content and meanings, the Surah Qadr and the Laylatul Qadr are related to and contain secrets of the hidden aspects of the life of the infallible Fatimah Zahra (as). According to the opinions of the interpreters, the pronoun “Ha” in “Anzalnah” in the first verse of the Surah Qadr is an innuendo about the revelation of the Holy Qur’an, and it hints at the declaration of vilayat based on some narrations. In the mentioned verse, the Laylatul Qadr, in its surface-level meaning, is the envoy for the specification of the date of a particular night in Ramadan but its obscured meaning points in the direction of a veiled identity and according to a narration, the objective of Laylah denotes Fatimah (as). Therefore, this paper attempts to prove that the Holy Qur’an and the Vilayat within the customary of Laylatul Qadr have been revealed as aligned with the Fatimi truth and the saint entity of Fatimah (as) is the vessel for the revelation of Vilayat and the Holy Qur’an. There are some reasons to confirm this premise, such as the noble and the maternal stature of Fatimah (as), her position as a paragon of virtue among the infallible Imams (as), the metaphor of Fatimah’s wholeness as the very heart of the Prophet (pbuh), and her inheritance of prophetic integrity. Lastly, in reference to the Hadith al-Kisaʾ, the event of Mubahalah, and the Qudsi Hadith, it will be argued that not only is Fatimah Zahra (as) the vessel for the revelation of Qur’an and Vilayat, but she is also the pivot to the Prophecy and the reason for the preservation of these revelations.