چکیده:
The Verse 59 of the Surah Al-ahzāb plays a key role in inferring the ruling on Hijab due to its legislative characteristics. Does this verse specify the scope and realm of hijab? Does it have a wisdom for a ruling or a cause? Does it show exclusive concepts, if it shows the hijab? Can we refer to the Arabic verb Yu'rafna as a word delineating the boundary between the free and salve women? Based on the document-analytical method, this article carefully examines the sources of both Shiite and Sunni sources and seeks to express the necessity of maintaining the hijab of women. It concludes that, the title of “observing the public chastity” is not mentioned in the words of the commentators and jurists. Additionally, since the people of the Book, slaves and those who did not observe Islamic Shari'ah lived in Media of the day, this verse means the very attention to the protection of privacy in the form of identification and security of the committed women, and so there is no obligation to wear hijab.
ایه 59 سوره احزاب به دلیل ویژگی بیان تشریعی، نقش
کلیدی در استنباط حکم حجاب را دارد. در رابطه با این ایه
شریف، این سوالات مطرح است که ایا ایه مذکور محدوده
و قلمرو حجاب را مشخص کرده؟ و یا حکمت حکم و یا
تعلیل ان را بیان کرده؟ ایا مفاد انحصاری دارد؟ ایا چیزی به
عنوان عفت عمومی در فلسفه و علت حکم پیشبینی شده؟
برای تعیین مرز میان زنان ازاده و برده » یعرفن « و ایا کلمه
بوده؟ و یا مسيله عفت شخصی زن مسلمان و در محور حق
انتخاب شخص مومن و برای رعایت شخصیت و کرامت زن
مسلمان است؟. این مقاله، با روش تحلیل استنادی و وارسی
دقیق منابع فریقین، چگونگی حجاب زنان را بررسی کرده و
به این نتایج رسیده که عنوان رعایت عفت عمومی در اقوال
مفسران و فقیهان نیامده و از انجا که در جامعه مدینه ان
روزگار که اهل کتاب، کنیزان و افراد غیرمقید هم بودهاند، به
معنای همان توجه به حفظ حریم در قالب شناسایی و امنیت
زنان ملتزم است و الزام به حجاب مطرح نیست.