چکیده:
The commentary attributed to Imam Hassan ʿAskarī (AS) is one of the narrative commentaries with about 379 narrations; which is unique in its kind with nearly one hundred late manuscripts. This work, apart from the indifference of cataloguers and translators to it, is controversial in various aspects, such as: "date of authorship, attribution of the book to the author, sanads and content of the book". One of these problems, which needs to be considered, is the review of the sanads of this book; both in terms of examining the form of sanads in manuscripts, and in terms of examining the narrators of sanads, in terms of omission and rijālī translation. In the present study, while introducing five types of sanads of this commentary and also the rijālī study of the narrators of the sanads of this commentary up to Sheikh Ṣadūq, it was found that this work, which most likely belongs to Nāṣir Aṭrūsh and is from Zaidi heritage, has about two hundred years old; Also, in the rijālī study of ten narrators of its sanads up to Sheikh Ṣadūq, it was found that apart from the Irsāl of these sanads, most of the narrators of this work are "unknown or weak". It also seems that Sheikh Ṣadūq did not have this book, at least in its current form.
کتاب تفسیر منسوب به امام حسن عسکری)ع(، از تفاسیر
روایی با حدود 973 روایت است؛ که با نزدیک به یکصد
نسخه خطی متاخر، در نوع خود، کم نظیر است. این اثر،
جدای از بی توجهی فهرست نویسان و تراجم نگاران به ان،
تاریخ تالیف، انتساب کتاب « : از جهات مختلفی همچون
مناقشه امیز است. یکی ، » به مولف، اسناد و محتوای کتاب
از این مشکلات، که لازم به تامل است، بررسی اسناد این
کتاب می باشد؛ هم از نظر بررسی شکلی اسناد در
نسخه های خطی، هم بررسی راویان اسناد، از نظر افتادگی
و ترجمه رجالی. در پژوهش حاضر، ضمن معرفی پنج
نوع اسناد این تفسیر و نیز بررسی رجالی راویان اسناد این
تفسیر تا شیخ صدوق، مشخص شد این اثر، که به احتمال
بسیار قوی متعلق به ناصر اطروش و از میراث زیدیه
دارد؛ و » ارسال طویل نسخه ای « است، حدود دویست سال
نیز در بررسی رجالی ده تن از راویان اسناد ان تا شیخ صدوق،
مشخص شد که جدای از افتادگی ها و ارسال این اسناد،
» ناشناس، مجهول و یا ضعیف « ، بیشتر راویان این اثر
هستند. همچنین به نظر می رسد که شیخ صدوق این کتاب
را، حداقل به شکل کنونی، در اختیار نداشته است.