چکیده:
تعلیق در ایقاعات از جمله مباحث کاربردی فقهی، حقوقی است. مانند زمانی که در صیغه طلاق مطلّق بگوید: «ان دخلت الدار فانت طالق» که در این نوشتار مورد بررسی قرار میگیرد. پرسش اصلی پژوهش حاضر، این است که آیا تعلیق در ایقاعات جایز است؟ در این نوشتار سعی شده است با بهرهمندی از روش تحلیل دادهها، با رویکردی تحلیلی، که مبتنی بر گردآوری اطلاعات از منابع مهم فقه و حقوق ایران و قانون مدنی فرانسه است، به سوال اصلی تحقیق پاسخ داده شود. هدف از نگارش مقاله حاضر تحول در پژوهشهای راجع به ایقاعات به ویژه ارائه پژوهش مستقل در زمینه تعلیق در ایقاعات و ارائه اندیشه صحیح و کاربردی در اینباره است. موضوعی که کمتر مورد توجه واقع شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که اندیشمندان فقهی و حقوقی در پاسخ به این سئوال دچار تشتت هستند؛ با توجه به اینکه یکی از شرایط عقود وایقاعات تنجیز محسوب میشود. لذا بسیاری از فقهاء و حقوقدانان اسلامی به نظریه بطلان تأکید ورزیده و در مقابل گروهی در مواردی خاصّ آن را صحیح میدانند. در این مقاله ضمن تبیین هریک از این نظریات، با مفروض دانستن بطلان علی الأصول تعلیق در ایقاعات، به ذکر موارد صحت و نظریه تفصیل در ایقاعات معلق و ادّله آنها پرداخته میشود. از بررسی نظریه تفصیل میتوان به عنوان نظریهای نو نام برد که در کتب حقوقی کمتر مورد توجه بوده است و به سبب نوآورِی آن، سبب تسهیل در بسیاری از آرای حقوقی خواهد شد. از طرفی با بررسی قانون مدنی فرانسه به غنای این نظریه افزوده میشود.
Suspension in unilateral obligations is one of the applied juridical and legal topics. For instance, in pronouncing the divorce formula, it is said if you enter the home ,you are divorced which will be dealt in this assay. The main question of this study is that is suspension justified in unilateral obligations? The question has been dealt using data analysis method with an analytic approach based on the data collection from Iran and France legal and juridical resources and references. This study was practiced aiming at evolution of researches related to unilateral obligations in particular providing an independent research in field of suspension in unilateral obligations and giving the correct and applied opinion in this regard. This topic has been ignored. The findings of this research show that the juridical and legal thinkers have no conformity answering this question, given that one of the conditions for the covenants and obligation is unconditionality. Therefore, most of Islamic jurists and lawyers highlighted the invalidity and nullification of the theory while some know it correct in special cases. In this article, in addition to explaining their theories one by one and supposing the suspension invalidity, the correct cases and theory of speculation in suspended obligations and their reasons are dealt. Study of the speculation theory is a new field of theory which has not been dealt considerably in legal based books. And will facilitated most of legal verdicts. On the other hand, studying civil code of France will enrich this research.
خلاصه ماشینی:
بنابراین صاحب حدائق (ره ) همچون فقهای پیشین همچون شهید اول برای تبیین تنجیز بر این عقیده است که شرط را از تعلیق تفکیک سازد ( همان ، جلد٢٢، ١٤٢) قانــون مدنی نیز به طــور خلاصه تنجیز را تعریف کرده و تنجیز را از شــرایط عمومی عقد و ایقاع دانسته است اما اجماع بر بطلان تعلیق تنها در برخی از عقود و ایقاعات مثل طلاق ، نکاح ، وقف و...
٣. نظریه صحت تعلیق در ایقاعات به نظر فقها و دانشــمندان حقوق اسلامی ، تنجیز از شرایط عمومی عقد و ایقاع اســت ، اگرچه فقها عقد و ایقاع معلّق را باطل دانسته و معتقدند بر چنین عقــود و ایقاعاتی ، آثار حقوقی عقد و ایقاع صحیح مترتب نمی شــود؛ اما برخی از عقــود و ایقاعات را از این قاعده کلی خــارج می دانند و قائل به صحت آنها شده اند؛ زیرا اجماع فقها بر بطلان عقد و ایقاع معلق فی الجمله است و علاوه بر آن ، برخــی از فقها حتی در عقود و ایقاعاتی که معتقدند، تعلیق موجب بطلان آن می شود، درباره جواز برخی از اقسام آن گفته اند: «در صورتی که معلق علیه معلوم الحصول حالی و یا استقبالی باشد، تعلیق مبطل عقد نمی باشد و ضرری به حال عقد ندارد.