چکیده:
با پیدایش شعر نو، تقابلی بین طرفداران شعر نو وسنّتی ایجاد شد. در این میان، مهدی اخوان ثالث (1307-1369 ه.ش.) که ازچهره های تأثیرگذار شعر نو محسوب می شود، دیدگاه هایی را در انتقاد از شعر سنّتی بیان کرده است. این انتقادها سبب تلقی تقابل و گسست همه جانبه شعر نو و شعر کهن پارسی شده و این شائبه را ایجاد کرده که وی کاملاً در تقابل و تضاد با شعر سنّتی بوده است. از آنجا که تصویر غالباً از ارکان اساسی شعر هر شاعری است با بررسی بازتاب تصاویر شعری شاعران کهن در اشعار نو اخوان می توان به میزان ارتباط یا عدم ارتباط شعر وی با میراث شعری کهن پی برد. علاوه بر این، فرمالیست های روسی معتقدند که اگر تصویرهای شعری یک دوره را مطالعه کنیم متوجه می شویم همه آنها در شعر دوره های گذشته نیز آمده اند. آنچه تازگی دارد شیوه بیان تصویرهاست که عوض شده است. بنابراین، پژوهش حاضر می تواند صحّت یا عدم صحّت این نظر را نیز ثابت کند. تحلیل داده های تحقیق نشان می دهد که به رغم تبادر و تلقی تقابل شعر نو و سنّتی، تصاویر شعری شاعران کهن پارسی در تصاویر شعری اخوان به صورت صریح (عین تصویر در بافت نو) و ضمنی (قسمتی از تصویر، تصویر با مفهومی تازه دریافت نو) بازتاب یافته است. در این میان، بیشترین بازتاب مستقیم یا صریح به ترتیب در تصاویر شعری کنایه و تشبیه و بازتاب غیرمستقیم یا ضمنی در تصاویر شعری تشخیص، استعاره و صفت هنری صورت گرفته است.
With the emergence of new poetry, a confrontation was created between the fans of modern and traditional poetry. These criticisms have led to the comprehensive confrontation and rupture of modern and ancient Persian poetry; It has been rumored that he has been in complete opposition to traditional poetry, since the image is often one of the basic elements of every poet's poetry. By examining the reflection of the poetic images of ancient poets in the new poems of the Brotherhood, we can understand the degree of connection or non-connection of poetry with the heritage of ancient poetry. Past periods have also come, what is new is the way of expressing images that has changed, so the present study can also prove the correctness or inaccuracy of this view. The poetic images of the ancient Persian poets are explicitly reflected in the poetic images of the Brotherhood (the same image in the new context) and implicitly (part of the image, the image with a new concept). Among these, the most direct or explicit reflections have been made in poetic images of irony, simile and indirect or implicit reflection in poetic images of recognition, metaphor and artistic adjective, respectively.Keywords: Third Brotherhood, image, intertextuality and traditionalism.
خلاصه ماشینی:
از سوی دیگر، با تحلیل بینامتنی، به فهم دقیق تر و جدیدتری از شعر اخوان و میزان خلّاقیت وی پیمیبریم ؛ نیز میتوان به سـؤالات زیر پاسـخ علمی مبتنی بر تحلیل داده ها داد: اخوان به چه میزان توانسته از میراث ادبی گذشته برخوردار شود؟ شیوة استفادة وی از تصاویر پیشینیان چگونه بوده است ؟ آیا این تصاویر را در همان بافت کهن به کاربرده یا آنها را خلّاقانه و در بافتی جدید، به کار گرفته اســـت ؟ با این رویکرد، میتوان نقاط قوّت و ضعف شاعر را بهتر شناخت ، تازگی متن را در پوششی نو، به نمایش گذاشت و در نتیجه ، تعامل و نسـبت متن اخوان را با متون دیگر نشان داد.
تصویر مورد بحث در شعر شاعران پیشین مانند مولانا نیز در شـعر غنایی (عارفانه ) وی حضور دارد، وجود شواهد و نمونه های شعری رد این تصـویر را در شـعر پیشینیان نشان میدهد، خلّاقیت شاعر (اخوان ) درشگرد به کارگیری آن در بافتی متفاوت نسبت به بافت شعر پیشینیان است .
در این پژوهش ، اگرچه تلاش شده است با توجه به حجم مقاله نمونه های شعری از شاعران مختلف ذکر گردد، اما در بررسی همۀ تصویرهای استخراج شده و مطابقت داده شـده با متون کهن بیشترین بازتاب تصاویر در شعر اخوان از شاعران سبک عراقی، پس از آن به ترتیب از شـاعران سـبک هندی و خراسـانی بوده است .