چکیده:
در این مقاله، جایگاه عشق در دیوان مظفر شیرازی بررسی شده است. روش این پژوهش توصیفی- تحلیلی و هدفش ارائۀ فرهنگنامۀ عشق در دیوان مظفر است. نتایج تحقیق نشان میدهد که عشق محور تمام زندگی مظفر است؛ بهطوری که این شاعر جانسوخته را لحظهای از عشق جدا نمییابیم. عشق سبب شوروحالهای عرفانی و سخن اصلی او است. عشقی که در غزلیات مظفر مشاهده میشود، رنگ و بوی عرفانی دارد وآنچه در دیگر اشعار او آمده، عشق مجازی است. مظفر همانند دیگر عارفان سیر و سلوک، عشق را نیروی محرکۀ خود در این راه پرفرازونشیب و اساس بینش عرفانی میداند؛ به همین دلیل، همیشه با اهل خرد و اندیشه در جدال است و خرد خام را به میخانۀ عشق میبرد تا شراب عشق بنوشد و در نبرد با عقل، آبدیده و پخته بیرون آید. مظفر عاشق را بر زاهد ریاکار که درپی خواهشهای نفسانی و تعلقات دنیوی است ترجیح میدهد. او زاهد را خداپرست نمیداند و دل به عاشقی میدهد که خطرات راه عشق را به جان میخرد و در وادی سلوک، جان به جانآفرین تسلیم میکند.
The concept of love has been studied in this paper. The method of this research is descriptive- analytic. It's purpose is to present love dictionary in Mozafar 's Divan. The results show that love is the fundamental basis in Mozafar life, thus this poet doesn't consider his suffering soul aparted from love. Love causes the mystic spirits in him and is his main purpose. Love which is found in Mozafar sonnets has mystic concept and what is presented in other poems is virtual love. Mozafar considers love progress as his main force and the basis of mystical knowledge in this vicissitudinous way as other mystics, so he always contracts with other knowledgeables and brings raw knowledge to the love pub to drink love wine and become resilient. He prefers lover to hypocrite devout, because he believes that the devout is full of sensual desires and worldly affiliations. He believes that the devout is not God prayer and becomes interested in loving affair and tolerates the fears of loving path and surrender to life in solouk world.