چکیده:
ملاحظه منابع فقه و کلمات فقها نشانگر آن است که نهاد کفاره، صرفاً یک عبادت فردی فرض شده است. حال آنکه اگر از منظر فقه سیاست به آن نظاره شود، باید با توجه به آثار اجتماعی آن، پیش و بیش از آنکه آن را یک عبادت فردی دانست، آن را در جرگه امور اجتماعی و حکومتی محسوب کرد. لذا، دولت اسلامی میتواند وجوه یا اجناس خصال کفارات مالی را که جنبه عقوبت دارد، از مؤدی اخذ کرده، به مصرف شرعی برساند. برای اثبات فرضیه گفته شده، از روش تحلیلی و توصیفی استفاده و از اقوال فقها و روش اجتهادی تنقیح مناط و الغای خصوصیت از نهادهای مشابه فقهی بهره گرفته شده است، ضمن آنکه حسبی و معروف بودن ادای کفارات مالی و لحاظ آنها به عنوان یکی از منابع مالی حکومت اسلامی از مبانی نظری این انگاره شمرده میشود. برآیند عملی اثبات این اندیشه، نهادینه شدن قانونی این نهاد و ساماندهی آن در ارگانهای حکومتی ذیربط است.
Observing the sources of Fiqh and the words of the Fiqh scholars indicates that the subject of atonement is merely considered as an individual worship. While, if it is viewed from the perspective of political Fiqh, instead of being as an individual worship, first and foremost, with regard to its social effects, it should be regarded as a social and governmental affairs. Therefore, the Islamic State can receive funds and goods of atonements which are from the punishment aspect, and spend them in Shari'a affairs. To prove the hypothesis, the descriptive analysis method is used. Also, the sayings of the Fiqh scholars and the methods of Tanqih-e manat (Sprawling areas) and abandonment of the property of the similar Fiqh subject in Ijtihad has been used. Moreover, the non-litigation and reputation of giving the financial atonements as one of the financial resources of the Islamic State is of the theoretical foundations of this viewpoint. The ultimate goal of this idea is to institutionalize this subject legally and organizing it in related government organs.