چکیده:
در گذرگاه زمان، افراد زیادی تلاش نمودند درباره شخصیت بینظیر پیامبر اسلام به تحقیقات پژوهشهای پی گیر دست زنند و بر مبنای مطالعات و کشفیات خود اظهار وجود نمایند ولی باید دانست، بررسی و تحلیل واقعی و منصفانهی شخصیت عظیم و الهی پیامبر کار آسانی نیست و از عهده ی هر کسی بر نمیآید. نوشتار حاضر سعی دارد به بررسی واژههای عتابآمیزقرآن به پیامبر بپردازد، هرچند پژوهشگرانی در خصوص آیات عتابآمیز قرآن دست به قلم شده اند. تلاش نگارنده در این جستار بر این بود که علاوه بر بررسی آیات به بررسی واژههای عتابآمیز هم پرداخته شود تا مشخص شود که خداوند مهربان چگونه در حین عتاب پیامبر، از واژههای زیبایی استفاده میکند که از منزلت و جایگاه ایشان کاسته نشود و برای همه اتمام حجت شود که از عملکرد پیامبر ایراد نگرفته، و از ایشان اتباع کامل داشته باشند چرا که عملکرد پیامبر مطابق با وحی از جانب خداوند بوده و جاهایی که عمل ایشان خلاف احسن بوده از جانب خداوند به پیامبر تذکر داده شده است و این نشانه کمال است که در مورد عملکرد پیامبر جز خداوند برای هیچ کسی اجازه نیست که ایشان را مورد عتاب و یا از ایشان ایراد بگیرند.
Overtime many people have tried to continuously study and carry out research about the unique personality of
the Prophet and declare themselves based on their studies and findings. But we should remember that real and
fair study and analysis of great and divine personality of the Prophet is not an easy task and every person cannot
deal with it. The present study aims to study the words of reprehensive verses in holy Quran which address the
Prophet, however some researchers have written about reprehensive verses in holy Quran. Besides the study of
verses, the author has tried to examine the reprehensive words in order to show that how the kind God use
beautiful and good words while reprehending the Prophet so that not to break his dignity and honor and so that
all people understand that they should not criticize the performance of the Prophet and to fully obey him.
Because the Prophet's performance is according to revelation from God and where his performance is not the
best, God warn him and it’s a sign of perfection that no one except God is allowed to reprehend and criticize the
Prophet about his performance.
خلاصه ماشینی:
بيان مسئله قرآن کريم ، براي پيامبر اسلام دو بعد شخصيتي و منحصر به فرد قايل است ؛ يکي بعد نبوت ، و ديگر بعد انساني، بعد نبوت و رسالت کلام و پيام آسماني را از فرشتگان وحي دريافت مي کند و سپس آموزه هاي ديني و الهي را براي همه ي مردم دنيا تبليغ مينمايد، در اين باره ، حق هيچ گونه اظهار نظر و تصرفي از خود ندارد؛ و بايد همه آنها را بدون کم و زياد آنطور که خدا ميخواهد، به گوش مردم برساند و چنانچه از وظيفه ي خود عدول نمايد يا خودسرانه چيزي بدان افزوده يا کم کند، با قاطعيت و کوبندگي تمام با برخورد مي شود: و لو تقول علينا بعض الاقاويل *لاخذنا منه باليمين *ثم لقطعنا منه الوتين (ابونعيم اصفهاني ) عدم شناخت درست و واقعي از بخش انساني، شخصيت پيامبر، براي مسلمانان بسيار مصيبت بار خواهد بود و ممکن است انسان دچار افراط و تفريط خطرناک گردد.
) سوالي که ذهن همه انسان ها را با خود درگير ميکند اين است هنگاميکه خداوند در جاهاي مختلف از محاسن اخلاقي پيامبر بيان ميکند و ايشان را الگو حسنه معرفي ميکند، چگونه ميشود که در جاهايي از قرآن پيامبر را سرزنش کند؟ بسا انسان هاي ظاهربيني که از افکار غربيها متاثر شده اند، قرآن را به دلخواه خود تفسير ميکنند و آيات عتاب الهي به پيامبر را، دستاويزي براي اسائه ادب به ساحت پيامبرخدا صلي الله عليه وآله و سلم قرار داده اند و نسبت به ايشان و ساير انبياء و بزرگان ، زبان درازي ميکنند.