چکیده:
اندیشه حفاظت معماری در سدههای 17 و 18 در اروپا شکل گرفت و در سده بیستم در قالب منشورهای آتن و ونیز به جهان عرضه گردید. برخی کشورهای شرقی اصول این منشورها را تا اندازهای مغایر با برخی سنتهای حفاظت معماری خود میدیدند و همین امر موجب به چالش کشیده شدن اندیشه مرسوم در زمینه حفاظت و شکلگیری سند اصالت نارا گردید که به احترام بر تنوع فرهنگی و زمینه فرهنگی تأکید میکرد. حال پرسش اینجاست که رویکرد سنتی حفاظت معماری در کشورهای شرقی دارای چه ویژگیها و مغایرتهایی است؟ از آنجایی که توجه به زمینه فرهنگی بسیار مورد تأکید است، لذا شناخت ویژگیهای رویکرد شرقی و شیوههای سنتی حفاظت معماری در شرق برای شناخت زمینه فرهنگی کشورهای شرقی ضرورت دارد. از اینرو هدف این مطالعه شناخت ویژگیهای رویکرد سنتی برخی کشورهای شرقی از جمله ایران و مغایرتهای آنها با اصول مدرن حفاظت است تا بتوان تا اندازهای به شناخت زمینه فرهنگی مشرق زمین در حفاظت معماری دست یافت. این پژوهش از نوع بنیادی و به صورت کیفی و استقرایی انجام میشود که بخشی از آن مطالعه مروری است و از آنجایی که در رابطه با ایران در این زمینه مطالعهای انجام نگرفته، بخش مربوط به ایران با کدگزاری و مقولهبندی روش نظریه زمینهای انجام میشود. در پایان جمعبندی مطالعه نشاندهنده آن است که وجه تمایز شرق در حوزه حفاظت میراث، در توجه بیشتر به ناملموسها و معنویات است که مغایرتهایی با برخی اصول مدرن حفاظت معماری مانند منشور ونیز که دربردارنده گرایش مادهگرایانهست دارد. مفاهیم و باورهایی چون فناپذیری در شرق نقشی کلیدی در نگاه به میراث مادی گذشته داشته است. ایران نیز به عنوان یک کشور شرقی جنبههایی از رویکرد شرقی را در سنتهای حفاظت خود داشته و با ویژگیهایی چون تزئین بنای تاریخی از منحصربهفردی خاص خود نیز برخوردار است.
Before the prevalence of the modern architectural conservation approach, undoubtedly, every region had its principles and characteristics in this field. Architectural conservation thought was developed in the 17th and 18th centuries in the West. It was represented to the world in the 20th century by the Athens and Venice charters and the UNESCO Convention of World Heritage. Still, Some eastern countries found the charters opposed to some of their architectural conservation traditions to some extent. In fact, the conservation thoughts in the early charters, such as the Athens and Venice charters and even the UNESCO World Heritage Convention of 1972, were based on a western approach. However, the concern about the eastern approach developed afterward in the 1980s. Therefore, it was a cause to challenge conventional thinking in the conservation field and the formation of the Nara authenticity document, which emphasized cultural diversity and cultural context. Now the question is: what are the characteristics and contradictions of conservation traditions in the eastern countries? And what aspects of the eastern approach are included in the traditional conservation of Iran as an eastern country? Since the cultural context concerns have been emphasized greatly, the acknowledgment of eastern approach characteristics would help recognize the Iranian cultural context as a component of the whole. Therefore, the purpose of this study is to recognize the traditional approach characteristics in eastern countries to recognize the Iranian cultural context as a component of the whole. This recognition is significant in the decision-making and preparation of national principles based on the cultural context of an eastern country.