چکیده:
زمینه و هدف: مدرنیسم از جریانات مهم ادبی قرن بیستم است که بسبب برخورداری از ویژگیهای ادبی خاصّ خود از شکلهای سنّتی و تکنیکهای بیانی قدیم فاصله گرفت. شناخت و تبیین شاخصه ها و ویژگیهای مدرنیسم در داستانهای کوتاه نویسندگان معاصر ایران موضوع اصلی این پژوهش است. در این مقاله کوشیده شده با توجه به داستانهای کوتاه مدرن ابوتراب خسروی، علی خدایی، محمد کشاورز و محمّد رحیم اخوت از هریک از نویسندگان مذکور چند داستان کوتاه را از نظر کاربرد مولفه های مدرنیسم با توجه به آرای چارلز می و سوزان فرگسن مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.
روش مطالعه: پژوهش حاضر مطالعه ای نظری است که به شیوۀ پژوهش توصیفی تحلیلی انجام شده است. محدوده و جامعۀ موردمطالعه، مجموعه داستانهای کوتاه ابوتراب خسروی، علی خدایی، محمد کشاورز و محمدرحیم اخوت است.
یافته ها: هریک از نویسندگان بخوبی توانسته اند با بهره گیری از مولّفه های مدرنیسم مانند کاربرد پیرنگهای حذفی و استعاری، پایان باز، توجّه به خصوصیات درونی شخصیتها، بهره گیری از درونمایه های مدرن (بیگانگی، تنهایی، انزوا و فردگرایی)، عدم قطعیت، درهم آمیختن رویا و واقعیت، بیان داستان بمنزلۀ طرحوارۀ کمینه، کاربرد شخصیتهای داستان بمثابه حالت ذهنی، توصیف ساحت خوابگونۀ داستان و... شکلی از مدرنیسم را در داستانهای خود رقم بزنند.
نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان میدهد هرچند میزان کاربرد مولفه های مدرنیسم در داستانهای نویسندگان موردنظر با هم متفاوت است، مسلما توجه خاصی که به کاربرد این مولفه ها در بیان داستانها شده است، زمینه های لازم را برای نگرش مدرنیستی به آنها فراهم کرده است. در داستانهای اخوت، کاربرد ویژگیهایی از قبیل انزوا و تنهایی شخصیتها، جریان سیّال ذهن و نیز شخصیت بمثابه حالت ذهنی نسبت به دیگر ویژگیها بارزتر است. در داستانهای خدایی، استفاده از پیرنگهای حذفی و استعاری، درهم آمیختن عنصر خیال و واقعیت، نمادپردازی و نیز روایت نامتوالی رویدادها نمود بیشتری دارد. در داستانهای خسروی، کاربرد نمادپردازیها، آشنایی زداییها، عدم قطعیت و نیز درهم آمیختن رویا و واقعیت بیشتر است. علاوه براین در داستانهای کشاورز بهره گیری از انواع پیرنگ ، بیان تنهایی و انزوای شخصیتها، طرحوارۀ کمینه، سبک و لحن غنایی و نیز عدم قطعیت نمود بیشتری دارد.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Modernism is one of the important literary currents of
the twentieth century, which due to its special literary features, distanced itself from
traditional forms and ancient expression techniques. Recognizing and explaining the
features and characteristics of modernism in the short stories of contemporary Iranian
writers is the main subject of this research. In this article, considering the modern short
stories of Abu Trab Khosravi, Ali Khodaei, Mohammad Keshavarz and Mohammad Rahim
Okhovvat, from each of the mentioned authors, we have tried to give some short stories
in terms of the application of the components of modernism according to the views of
Charles May and Susan Ferguson. Analyze and review.
METHODOLOGY: The present study is a theoretical study that has been done by library
research method. The study area and community is a collection of short stories by Abu
Torab Khosravi, Ali Khodaei, Mohammad Keshavarz and Mohammad Rahim Okhovvat.
FINDINGS: Each of the authors has been able to use the components of modernism such
as the use of eliminative and metaphorical plots, open end, attention to the internal
characteristics of the characters, using modern themes (alienation, loneliness, isolation).
And individualism), uncertainty, mixing dream and reality, telling the story as a minimal
schema, using the characters of the story as a mental state, describing the dreamy field of
the story, etc. to figure out a form of modernism in their stories.
CONCLUSION: The results of the research show that although the extent to which the
components of modernism are used in the stories of the authors in question are different,
but certainly the special attention paid to the use of these components in storytelling
provides the necessary grounds for Has provided them with a modernist attitude. In
Okhovvat`s stories, the use of traits such as the isolation and loneliness of the characters,
the fluid flow of the mind, and the personality as a state of mind is more pronounced than
other traits. In divine stories, the use of elimination and metaphorical plots is more
prominent in combining the element of fantasy and reality, symbolism and also the
incoherent narration of events. In Khosravi's stories, the use of symbolism, defamiliarization,
uncertainty and also the expression of combining dream and reality is
more. In addition, in the farmer's stories, the use of plots, the expression of loneliness and
isolation of the characters, the minimal scheme, the style and the lyrical tone, as well as
the uncertainty are more prominent.
خلاصه ماشینی:
در اين مقاله کوشيده شده با توجه به داستانهاي کوتاه مدرن ابوتراب خسروي، علي خدايي، محمد کشاورز و محمّ د رحيم اخوت از هريک از نويسندگان مذکور چند داستان کوتاه را از نظر کاربرد مؤلفه هاي مدرنيسم با توجه به آراي چارلز مي و سوزان فرگسن مورد تحليل و بررسي قرار گيرد.
Nvestigating the components of modernism in short stories Mohammad Rahim Okhovvat, Abu Torab Khosravi, Ali Khodaei and Mohammad Keshavarz (Emphasizing the views of Charles May and Susan Ferguson) M.
درخصوص موضوع حاضر تاکنون پژوهش مستقلي صورت نگرفته است و آثاري که به بررسي مؤلفه هاي مدرنيسم در داستانهاي کوتاه نويسندگان موردنظر پرداخته اند، بصورت جامع به اين موضوع نپرداخته و در تطبيق داستانها نسبت به هم ، آراي چارلز مي و سوزان فرگسن را مد نظر خود قرار نداده اند.
منصور حتي در بيان ماجراي آمدن اشرف به پادگان نيز براساس دنياي خيالي خود به توصيف وقايع داستان ميپردازد و خواننده را در انتخاب واقعي بودن يا تخيلي بودن توصيفات در حالت ترديد قرار ميدهد که از اين جهت ميتوان گفت علي خدايي در کاربرد اين ويژگي نسبت به ديگر نويسندگان دقيقتر عمل نموده است : «روزي که در پادگان جلاديان اسمم را از بلندگو خواندند که ملاقاتي دارم ، حال خوشي نداشتم ، سوز بدي هم ميآمد.
مشارکت نويسندگان اين مقاله از پايان نامۀ دکتراي زبان و ادبيات فارسي مصوب در دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مرکزي تحت عنوان «بررسي مؤلفه هاي مدرنيسم در داستانهاي کوتاه محمدرحيم اخوت ، علي خدايي، ابوتراب خسروي، محمد کشاورز و مهرنوش مزارعي» استخراج شده است .