چکیده:
با مطالعه در آثار ادبی میتوان گفتمان فرهنگی و ایدئولوژیکی جامعه را شناسایی و فرهنگ حاکم بر نسلهای گوناگون و ژانرهای مختلف ادبی را واکاوی کرد. در پژوهش حاضر نگارندگان به شیوههای بیان ایدئولوژی در رمان تاریخی ده نفر قزلباش بر اساس دیدگاه ژان بشلر پرداختهاند. بر اساس این دیدگاه ایدئولوژی کارکردهای پنجگانهای همچون «صف آرایی و جهتگیری، توجیه، پردهپوشی، موضعگیری، دریافت و ادراک» دارد؛ از این رو، ما نیز براساس این ملاکها، به مطالعه در نحوۀ حضور ایدئولوژی در این رمان میپردازیم و برخی از مصادیق این کارکردها را، به ترتیب اهمیّت و بسامد حضور، واکاوی و تبیین میکنیم. از آنجا که حسین مسرور در ده نفر قزلباش تسلط ایدئولوژیهای حاکم را با شرح رویدادهای تاریخی عصر صفوی پیوند زده و تصویر کرده است، مطالعه و کشف ایدئولوژی پنهان در متن میتواند تصویری از گفتمان فرهنگی و ایدئولوژیکی جامعه عصر نویسنده را آشکار سازد. نتایج حاصل از پژوهش بیانگر آن است که رمان تاریخی ده نفر قزلباش با رویکرد ایدئولوژیکی ملی- مذهبی نگارش یافته است و مذهب و حکومت دو بنمایۀ ایدئولوژیکی مهم این اثر محسوب میشود.
By studying literary works, the person can identify the cultural and ideological discourses in the community and analyze the culture dominated over various generations and multifarious literary genres. In the current study, the authors have focused on how the ideology expressed in the historical novel titled Ten Ghezelbash according to the Jean Baechler's view point. According to this view point, ideology encompasses fivefold function as "alignment and orientation, justification, denial, positioning, perception and understanding"; Therefore, according to these criteria, we also study how the ideology presented in this novel and we explain some concepts of these functions, in terms of importance, frequency of presence and analysis respectively. Since Hossein Masroor in Ten Ghezelbash has united and depicted the dominant ideologies with explanation of the historical events in the Safavid era, studying study and discovering the hidden ideology in the text can reveal a picture of the cultural and ideological discourse of community in the domain of author's era. The obtained results of the reacher in the study demonstrate that the historical novel of ten Ghezelbash has been written by using an ideological approach in the national-religious domain and religion and government are considered as two important ideological contents in this work.
خلاصه ماشینی:
ازآنجاکه حسین مسرور در ده نفر قزلباش تسلط ایدئولوژیهای حاکم را با شرح رویدادهای تاریخی عصر صفوی پیوند زده و تصویر کرده است، مطالعه و کشف ایدئولوژی پنهان در متن میتواند تصویری از گفتمان فرهنگی و ایدئولوژیکی جامعة عصر نویسنده را آشکار كند.
درحالیکه در شانزده سال گذشته قدرت کاملاً در دستهای یک مرد متمرکز شده بود، در سیزده سال بعد، یعنی از سقوط سلطنت نظامی رضاشاه در شهریور 1320 تا آغاز سلطنت نظامی محمدرضاشاه در مردادماه 1332، قدرت در بین پنج قطب جداگانة دربار، مجلس، کابینه، سفارتخانههای خارجی، و مردم دستبهدست میشد و هرکدام از این مراکز قدرت کشمکشهای درونی خاصی داشت» (همان: 208) و دقیقاً در چنین شرایطی بود که حسین مسرور با مشاهدة کشمکشها، جدال، و تفرقهها در رمان تاریخی ده نفر قزلباش ضرورت اطاعت از یک شخص (شاه) و حمایت از خاندان سلطنتی را بهعنوان تفکر بنیادی خود آشکار کرد.
برخی از مصادیق ایدئولوژیزدگی رمان تاریخی ده نفر قزلباش با استفاده از این کارکرد نشان داده شده است؛ یعنی نویسنده دو مذهب، دو اندیشه، دو کشور را رودرروی هم قرار میدهد و سپس، با برتردانستن یکی نسبت به دیگری، ایدئولوژی حاکم بر ذهن و زبان خود و جامعه را بر متن حاکم میکند، اما مهمترین جهتگیری و صفآرایی در ده نفر قزلباش تقابل دو مذهب سنّی و شیعه است.
نزاعهای مذهبی عصر صفوی در کتابهای تاریخی انعکاس بسیار داشته است و حسین مسرور نیز، که در این اثر به روایت داستانی از دل تاریخ پرداخته، با اشاره به این تقابلها و جهتگیریها، ایدئولوژی خود را بیان کرده است.