چکیده:
کهن الگوها همان تصاویر باستانی و تجربههای کهن بشری است که چون میراثی از گذشتگان در روان هر شخص قرار دارد، محتویات ناخودآگاهی جمعی را تشکیل میدهد از مهمترین یافتههای یونگ میباشد. یکی از این کهن الگوها، سایه است که در تفرد و تکامل روان، تاثیر به سزایی دارد. سایه، بخش تاریک وجودمان و ویژگیهای منفی است که وجود آنها را در خود انکار میکنیم و تنها با شناخت و پذیرش آن اولین گام در راه تفرد را برداشتهایم. ادبیات یکی از عرصههای ناخودآگاهی است که نمایانگر لایههای پنهان خالق اثر میباشد. با سیر در آثار سعدی ردپایی از این صور اساطیری و برخی نظریات روان شناسی یونگ را میتوان دید. مسیله اصلی در این جستار تطابق عملکرد سعدی با نظریات یونگ در برخورد با سایه است. این پژوهش بر آن تا با روش تحلیلی و توصیفی به تبیین کهن الگوی سایه و بررسی آن در حکایاتی از بوستان بپردازد و نشان دهد که سعدی پیش از یونگ با زبان و تعبیرات منحصربه فرد خویش به این جنبه تاریک روان اشاره کرده است. راهکاری را که در رویارویی با سایه ارایه میدهد با شیوه روان درمانی یونگ منطبق است؛ گویی کلام سعدی آبشخوری برای اندیشههای یونگ است. برخی از این مفاهیم را میتوان در نگارههای موجود در نسخ مصور بوستان سعدی در موزه چستر سیتی لندن نیز مشاهده کرد.
اهداف پژوهش:
بررسی کهن الگوی سایه در بوستان سعدی با تاکید بر نسخه مصور بوستانبررسی تطبیقی کهن الگوی سایه در بوستان سعدی و انطباق آن با آراء یونگو.
سوالات پژوهش:
کهن الگوی سایه چه جایگاهی در زبان و تعبیرات سعدی در کتاب بوستان دارد؟ کهن الگوی سایه در آراء یونگ دارای چه وجوه اشتراکی با زبان سعدی در کتاب بوستان است؟
Archetypes, which are the same ancient images and ancient human experiences that, as a legacy of the past, are present in the psyche of each person, constitute the contents of the collective unconscious, is one of Jung's most important findings. One of these archetypes is the shadow, which has a great effect on individuality and mental development. It is the dark side of our being and the negative traits that we deny in ourselves. And only by recognizing and accepting it have we taken the first step towards individuality. Literature is one of the unconscious realms that shows the hidden layers of the creator of the work. A trace of these mythological forms and some of Jung's theories of psychology can be seen in Saadi's works. The main issue in this paper is the compatibility of Saadi's performance with Jung's theories of dealing with the shadow. We intend to use an analytical and descriptive method to explain the archetype of the shadow and examine it in anecdotes from the garden and show that Saadi before Jung with his unique language and expressions has referred to this dark side of the mind. And the solution he offers in dealing with the shadow is consistent with Jung's method of psychotherapy, as if Saadi's words were a fountain for Jung's thoughts.