چکیده:
جلوههای نوآوری مطلع در سرودههای ابونواسابونواس از نامدارترین شاعران نوگرا در عصر عباسی است که در برابر سنت شعرسرایی جاهلی موضعگیری و صفآرایی کرد و سرودن شعر به سبک و شیوة پیشینیان را بیحاصل و بیهوده دید. وجه تمایز ابونواس از همنوعانش در این عرصه، نه فقط توجّه شاعر به مضمونهای جدید و در افکندن طرحی نو در ساختمان ایستا و کالبد فروهشتة شعر عربی بود؛ بلکه ابونواس با صدای رسا و به شکل کاملاً آشکار با تمام میراث جاهلیت اعلام انزجار و مبارزه کرد. این پژوهش، با روش توصیفی-تحلیلی، علاوه بر تبیین ابعاد فراخوان این کودتای شعری ابونواس، به تحلیل و بررسی جلوههای نوآوری شاعر در مطلع شعر عربی میپردازد.یافتههای پژوهش نشان میدهد که ابونواس در مقدمههای طللی، گاه به ترک آغاز شعر به این سبک و اسلوب جاهلی دعوت میکرد و پیروانش را به وصف مجالس شراب فرا میخواند، گاه نیز نام مکانهایی که در شعر جاهلی به وفور مورد استفاده قرار میگرفت را کنایهوار ذکر میکرد و از دیگر شاعران که این شیوة کهن شعرسرایی را کنار بگذارند و گاهی دیگر به به مقایسه و موازنه حیات جاهلی و زندگی مرّفه در عصر عباسی میپردازد و رفاه و راحتی موجود در این زندگی را بر میشمارد. شاعر در مقدمههای غزل بیشتر آرایههای ادبی را در تصاویر شعری خود وارد میکرد تا معانی را عمیقتر به مخاطب برساند. در مقدمههایی نیز که به توصیف کجاوة معشوق پرداخته میشد؛ شاعر الگوی ویژة خود را پی گرفت و به توصیف سفر خود و ماجراها و رویدادهای شخصیاش پرداخت.کلید واژگان: عصر عباسی، شعر، نوآوری مطلع، ابونواس.
The manifestations of informed innovation in Abonovas songsAbonovas is one of the most famous modern poets in Abbasi era that he lined up and positioning toward ignorant poetry tradition and saw poetry as style and manner of predecessors useless and ineffective. Abonovas difference from his peers in this field not only poem attention was to new themes and throwing a new design in a static building and body of Arabic poetry, but also Abonovas declared disgust and struggle with all of ignorance heritage loudly and clearly. This paper studies explanation of call dimensions of this poetic coup of Abonovas and also analyzes and checks the manifestations of poet innovation in Arabic poetry informed as descriptive-analytic method. The research findings show that Abonovas in tallali (lover house ruins) introductions sometimes invited in leaving the beginning of the poetry in this style of ignorant and called his followers to describe wine gatherings. He occasionally mentioned ironically the name of places that used more in ignorant poetry. And of other poets set aside this ancient style of poetry and sometimes deals with comparison and balance of ignorance life and luxury life in Abbasi era and counts well-being and comfort in this life. The poet in Qazal introductions included more literacy arrays in his poetic images that convey the meanings deeper to the audience. It's also checking the description of lover position. The poet obeyed his specific style and described his trip and private events. Keywords: Abbasi era, Poem, Informed innovation, Abonovas