چکیده:
یدرس هذا البحث أسلوب التداء فی شعر ابن عبد ربّه الأندلسی هذا الشاعر الذی
تعرّض شعره لشی ءٍ من الإغفال، وتم الترکیز فی المقابل علی عقده الفرید فی معظم
الراسات عنه، علی الرّغم من أن شعره غنیٌ بالأسالیب البلاغیّة علی تنوّعها، هذه
الأسالیب التی تعد واحدة من الأدوات التی اعتمد علیها الشاعر فی إیصال الأفکار
والقضایا بطریقة فَیّة فی قصائدهء فشکلت جزءاً من البناء اللوی الفتی ضمن النَظم
الشعریّ.
ویتناول البحث أسلوب النداء علی وجه الخصوصء لیتعمّق فی الدّلالات البلاغیّة
له ضمن الخطاب الشعریْ؛ إذ یخرج النداء عن دلالته الأساسیّة وهی طلب المتکلّم إقبال
المُخاطب علیه، إلی دلالات أخری متعددة کالزّجر واللوم، والتَعجّب، والتحبّب، والتّحسّر
والتَوجَعء...، ویدرسها البحث علی نحو تحلیلیٌ وذلک من خلال تناول مقاطع شعریّة
لشاعرنا ودراستها دراسة تحلیلیّة؛ للکشف عن الدّلالة الجدیدة للنّداء ودورها الفنّی ضمن
البناء اللغویّ الکلّیّ، بما یتناسب وغرض البحث.
The research studies the calling manner in the poetry of Ibn
Abd Rabbou Al Andalousay, this poet that his poetry was neglected,
and the researches about him on the other hand focused on his book
Ekd Al Fareed, in spite of that his poetry is very rich by the various
rhetorical methods, these methods that were considered from the
tools that the poet depended on to deliver the ideas and issues in an
artistic way in his poems, so it became part of the artistic linguist
building within the poetic systems.
This research will deal with the calling manner in particular,
so it can go very deep in its rhetorical denotations in the poetic
discourse, because that the calling displaces from its main
denotation which is demanding from someone to come to you to
other multiple denotations such as reprimanding and blaming,
exclamation, graininess, sorrow and pain, …etc., and the research
studies these denotations analytically via processing of poetry clips
for our poet, and study it analyzing study, so it can reveal the new
denotation for the calling and its artistic effects within the full
linguist building, in proportion to the purpose of the research .