چکیده:
انسان کامل از جمله اصطلاحاتی است که در عرفان مورد توجه بسیار قرار می گیرد. اوحدالدین مراغه ای عارف اواخر قرن هفتم و اوائل قرن هشتم است. وی در منظومه جام جم در شرف نوع انسان به ویژگی های وجودی انسان پرداخته است و همچنین در حال و مقام عارفان نیز نشانه های بسیاری را از سیمای انسان متعالی برای مخاطبین ذکر کرده است. هدف از این پژوهش بررسی سیمای انسان آرمانی از منظر اوحدی مراغه ای است که با سه رویکرد نسبت انسان کامل با خداوند، جایگاه انسان در عالم هستی و مبحث رسالت و ولایت، به شیوه توصیفی تحلیلی انجام می پذیرد. از جمله نتایج تحقیق این که اوحدی رسول گرامی اسلام را معنی و دیگران را صورت می داند. اوحدی دل انسان کامل را عرش رحمان و محل تجلی نور ذات خداوند می داند.از نظر اوحدی، انسان نامه سربستة ایزدی است و جزیـی ترین، و کـم ارزش ترین بخـش از کالبـد اهـل کمال نیز، به دو جهان می ارزد. آفرینش هستی به واسطه وجود انسان کامل تمام گشت و عدم معرفت و دانایی را دلیل عدم سجدة شیطان بر مقام انسان است.
The perfect man is one of the terms that is highly regarded in mysticism. Ohad al-Din Maraghei is a mystic of the late seventh and early eighth centuries.He has dealt with the existential features of human beings in the system of Jam Jam in the face of the human race, and has also mentioned many signs of the appearance of the transcendent human being to the audience in the present and in the position of mystics. The purpose of this study is to study the image of an ideal human being from the perspective of Ouhadi, which is done in a descriptive-analytical manner with three approaches to the perfect human being with God, the place of human beings in the universe, and the subject of mission and guardianship. Among the results of the research is that one considers the Holy Prophet of Islam to mean and others as the face. One considers the heart of the perfect man to be the throne of the Merciful and the place of manifestation of the light of the essence of God. According to Ouhadi, human anthology is a divine deity And the smallest, and least valuable part of the body of perfection is worth two worlds. The creation of the universe was completed by the existence of a perfect human being, and the lack of knowledge and wisdom is the reason why Satan does not prostrate on human status.