چکیده:
میرسیدعلی همدانی یکی از عرفای قرن هشتم هجری است که چندین رساله ی عرفانی از او به جا مانده است، از جمله دو رساله ی «مرآتالتائبین و رساله ی فتوتیه». نثر این دو رساله صوفیانه و تعلیمی است. نویسنده در به کار بردن صنایع لفظی و معنوی، خود را دچار تکلف، و معنا را فدای لفظ نکرده و همین امر موجب میشود که نثر این دو رساله از سبک نثرهای فنی متمایز شود. نویسنده معمولاً با استفاده از یک تشبیه و ایجاد زنجیرهای از اضافههای تشبیهی و استعاری و آرایههایی مانند مراعات نظیر و جناس و سجع، مقصود خود را بیان کرده است؛ البته در این فرآیند گرفتار افراط نشده و بیشتر به معنای متن توجه داشته است، نه زیبایی و آرایش کلام؛ از این رو نثر این دو رساله به سبک بینابین، یعنی اسلوبی بین مرسل و فنی، نزدیک است. دو مقوله ی بیانیِ تشبیه و تمثیل از مقولات پرکاربرد در این نوع نثر است.
Mir Seyyed Ali Hamedani, one of the 8th century mystics, has composed several works including two treatises, Mer'at al-Ta'ebin (A Mirror for the Repenters) and Fotovvatiyya (the name of a cult whose members are famous for generosity). These two treatises have both educational and mystical style. The author doesn't bother himself in the use of verbal and spiritual techniques and did not sacrifice the meaning of the word. So we can conclude that the style of them is not classified as elaborate or simple prose. He almost always expresses himself by employing a simile and costructs a chain of devices including similes and metaphors, and other rhetorical figures such as enumeration (to enumerate a set of things regarded as having shared characteristics), pun and rhyme. Nevertheless, he doesn't get in trouble with excess and goes on to pay attention to the meaning, instead of the form of the text. So we can conclude that these treatises can be classified as an average prose, a prose which is neither elaborate nor simple. The rhetorical figures, simile and allegory, have the most frequency in the text.