چکیده:
در هر فرهنگ و تمدنی یک هنر بنیادین و پایه وجود دارد که سایر هنرها بر اساس آن ایجاد میشوند. برخی هنرها پایه و منشا پیدایش هنرهای دیگر هستند و برخی برگرفته و تاثیر پذیرفته از سایر هنرها. در ایران، شعر نقش هنر بنیادین را در ایجاد سایر هنرها ایفا میکند. از میان هنرهای مختلف، نگارگری ارتباط فراوانی با شعر دارد و در بین آثار نگارگری، نقش داستانهای عاشقانه قابل توجه است که حکایت لیلی و مجنون یکی از مشهورترین این داستانها بوده و توسط حکیم نظامی گنجوی گردآوری شده است. اشعار در منظومهی لیلی و مجنون رمزگونه هستند؛ بنابراین نیاز است که به تفسیر دقیق آنها پرداخته شود. در این مقاله سعی بر آن است که توصیفات مرتبط با پوشش شخصیتهای اصلی داستان لیلی و مجنون از منظومه استخراج، و به مقایسهی آن با پوشش موجود در نگارگریهای مرتبط بپردازد؛ در نهایت با بهرهگیری از یافتههای پژوهش به پاسخ این سوال دست یابد که اثرپذیری نگارگری از شعر چگونه است؟ در این پژوهش روش گردآوری اطلاعات، اسنادی و کتابخانهای بوده و جهت تدوین و تنظیم آن از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. از گزینههای مورد توجه شاعر در منظومه برای توصیف پوشش لیلی و مجنون، بیان چگونگی جنسیت پارچهها شامل زربفت، پرند، دیبا، خز، خارا، پلاس و چرم است. برای رنگ، نیلی و کبود انتخاب شده و برای طرح، از عمامه، عصابه، سرپیچ، کلهبند، نقاب، پیراهن، دراعه، پلاس، سلب و همچنین برای زیور از خلخال نام برده است. با بررسی 14 نگاره از سبکهای طلایی نگارگری ایران، مشخص میشود که تاثیرپذیری نگارگر از متن، بیشتر در رنگ پوشش است.
In every culture and civilization, there is a fundamental and the base art, on which other arts are created. Different arts are created for different purposes; Some are the origin of other arts and some derived from and influenced by other arts. In Iran, The foundation of many arts is known as poetry and a poet and poetry plays the role of the basic art in the creation of other arts. Among various arts, painting has a lot to do with poetry, in fact, painting is one of the arts that has a long-standing connection with poetry. among the works of painting, the role of romantic stories is outstanding, of which the story of lily and Majnun is of the most famous ones, compiled by Hakim Nizami Ganjavi. Nezami Ganjavi, the most famous poet in writing love stories, narrates the story of lily and Majnun with mysterious poems that each word gives different meaning to the audience. Poems in the poetry of lily and Majnun are cryptic, so To get the true meaning of poetry, they need to be carefully interpreted and their analysis, especially if a long history has passed since the creation of the work; also if the poet is world-renowned for speaking cryptically. This paper explores the art of the origin of poetry and tried to explore the relevance and extent of the art of painting of poetry; extract the descriptions related to the coverage of the main characters of the story of lily and Majnun from the poetry, and compare it with the clothing of related painting works. Ultimately, using the results, it is tried to answer the question: what is the effect of painting (follower Art) on poetry (basic art) ? In this study, data collection method was documentation and library and the descriptive-analytical method was used to formulate and set it. the context of the poem, the poet in the poems describing the main characters of the story does not neglect to describe their coverage and devotes parts to it. It also appears that the artist, after reading the poem, has been illustrating the poetchr ('39') s descriptions. In the present article, lily and Majnun coverage is derived from what is inferred from the military system and then, by comparing the paintings of lily and Majnun in the works of painting from the eighth to the eleventh centuries, the results are presented. among the points of interest to the poet in the poetry to describe the clothing of lily and Majnun are expressing material of the textile including Zarbaft, Parand, Diba, Fur, Khara, Plus and Leather. Indigo and sapphire were selected as colors. For the design, turban, bandage, Sarpech, clinch, mask, shirt, cuirass, plus, Salab, and Khalkhal were used for jewelry. By examining 14 pictures of the golden styles of Iranian painting, it is found that the effect of the painter from the text is more on the color of the clothing. It should be noted that all of the bits used the military jams, by Hassan Vahid Dastgerdi.
خلاصه ماشینی:
طغیانی و چوقادی (Toghyani,chogadi, 2009) کتاب «تعامل ادبیات و هنر در مکتب اصفهان» (Radfar, 2006) نیز در فصل مربوط به آثار نگارگری دو نمونه از روایتهای شاعران داستان لیلی و مجنون را بطور ضمنی با نگارههای خلق شده تطابق داده و نتیجه میگیرد که شاعر بیشتر با اجتماع آن روزگار در تعامل بوده است تا البسه تاریخی.
در کتاب «نقاشی و ادبیات ایرانی» (Poliakova, 2003) نیز نویسنده به تحولات تدریجی نقش انسان و پوشش او در نقاشی ایرانی بر اساس ادبیات شرقی پرداخته و در بخشی از آن داستان لیلی و مجنون را به عنوان یکی از مهمترین داستانهایی که پوشش در آن نقش مهمی در روایتگری شاعر داشته است معرفی مینماید و نمونه نگارههایی از نگارههای این داستان را از نظر پوشش شخصیتها مورد بررسی قرار میدهد.
118) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بنابراین میتوان احتمال داد که یکی از رنگهای آبی، سبز، سیاه و یا ترکیبی از آنها مانند آبیِ تیره و یا سبز آبیِ تیره برای پوشش مجنون، مورد توجه شاعر بوده است.
Full Majnun cover {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} شاعر در بخش "خواندن لیلی مجنون را" بیان میکند که پیک لیلی، سَلَبی که همراه دارد را بر تن مجنون کرده و وی را با خود به میعادگاه میبرد.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} برای توصیف شکل پوشش لیلی و زیورآلات او در منظومه از واژههای عصابه، نقاب -کَلهبند- و خلخال استفاده شده است.