چکیده:
زمینه و هدف: رایجترین و دقیقترین شیوه برای بررسی محتوایی دیوان یک شاعر، ارزیابی سبکشناسانه است. موضوع این پژوهش تحلیل سبکی دیوان صامت اصفهانی از سه منظر سطح زبانی، سطح فکری و سطح ادبی است. در این مقاله کوشش شده ضمن تحلیل دقیق سبکی، میزان تاثر او از شاعران پیش از خود و شاعران همعصرش با شواهد شعری تبیین شود.
روش مطالعه: پژوهش پیشرو، مطالعه ای است نظری که به شیوۀ توصیفی-تحلیلی انجام شده است. محدوده و جامعۀ موردمطالعه، دیوان صامت اصفهانی به تصحیح احمد بهشتی شیرازی است که توسط نشر روزنه منتشر شده است.
یافته ها: با عنایت به اثرپذیری اکثر شاعران قرن نهم و قرون بعد از آن از شعر جهانشمول حافظ، صامت در شعرش هم از حیث الفاظ و هم از حیث تعابیر و تصاویر از شعر خواجۀ شیراز متاثر شده است. سوای آن نشانه های بارزی از تاثر او از شعر صائب، بیدل، کلیم کاشانی، عرفی شیرازی، اسیر شهرستانی و وحشی بافقی وجود دارد. غزل او از جهات متعدد قابل تدقیق و بررسی است. ویژگیهای بارز سبک هندی در شعر این شاعر هم مشهود است. تشبیه حسی شاخصۀ اصلی تصاویر بلاغی اوست.
نتیجه گیری: تاثیرپذیری صامت از غزل شیوای حافظ و وجود گفتمان حافظی در آن به پیروی از سنت رایج در شعر شاعران قرن نهم و قرون پس از آن است که شاعران تقلید و تشبه به شعر حافظ را نشانۀ تشخص شعرشان میپنداشته اند. اما اثرپذیری از شاعران برجستۀ معاصرش محتملا بدلیل مطالعۀ آثار آنان و یافتن تناسبات مشترک لفظی و محتوایی در شعر خود با شعر آن شاعران بویژه در قالب غزل است. غزل این شاعر بلحاظ تنوع موضوعی حائز اهمیت است و تصاویر محسوس آن در راستای همه فهم ساختن آن و تاثیرگذاری بر مخاطب است.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: The most common and accurate way to
examine the content of a poet's divan is stylistic evaluation. The subject of this
research is the stylistic analysis of the samet esfahani divan from three
perspectives: linguistic level, intellectual level and literary level. In this article,
is attempted while carefully analyzing the style, the extent of the touch this
poet from of the poets before him and his contemporaries has been explained
with poetic evidence.
METHODOLOGY: The present study is a theoretical study conducted in the style
of library research. The study area and community is the Samet esfahani Divan,
edited by Ahmad Beheshti Shirazi and published by Rozaneh Publishing.
FINDINGS: Considering the touch of most poets of the ninth century and later
centuries on the universal poetry of Hafez, Samet in his poetry has been
influenced both in terms of words and in terms of interpretations and images
of the poetry of Khajeh Shiraz, besides There is obvious signs of his touch from
poem of saeb, bidel, kalim kashani, orfi shirazi, asir shahrestani, and vahshi
bafgi. His lyric can be studied in many ways. The salient features of the Indian
style are also evident in the poetry of this poet. Sensory simile is the main
feature of his rhetorical images.
CONCLUSION: The samet touch of Hafez's sonnet and the existence of Hafez
discourse in it follow the common tradition in the poetry of poets of the ninth
century and the centuries after that Imitation and resemblance to Hafez's
poetry have been considered by poets as a sign of the identity of their poetry
But the touch of his prominent contemporary poem Probably because of
studying their works and finding common verbal and content proportions, in
his poetry with the poetry of those poets, especially in the form of sonnet. The
lyric of this poet is important in terms of thematic diversity and tangible images
in order to make everyone understand it and affect the addressee.
خلاصه ماشینی:
The study area and community is the Samet esfahani Divan, edited by Ahmad Beheshti Shirazi and published by Rozaneh Publishing.
FINDINGS: Considering the touch of most poets of the ninth century and later centuries on the universal poetry of Hafez, Samet in his poetry has been influenced both in terms of words and in terms of interpretations and images of the poetry of Khajeh Shiraz, besides There is obvious signs of his touch from poem of saeb, bidel, kalim kashani, orfi shirazi, asir shahrestani, and vahshi bafgi.