چکیده:
تربیت نفس و روان در پژوهشهای فلسفی تعلیم و تربیت اسلامی از باارزشترین موضوعاتی است که کانون آگاهی برخی از پژوهشگران این گستره از علوم انسانی قرارگرفته است؛ نوشتار پیش رو با این پرسش که بر اساس اندیشههای روانشناختی فلسفی ملاصدرا از چه مبانی و اصولی میتوان در فرایند تربیت نفس و روان بهره جست؟ و باهدف بررسی و تبیین مبانی و اصول تربیت نفس و روان بر اساس اندیشههای روانشناختی فلسفی صدرالمتالهین شیرازی نگاشته شده است. نویسنده در این نوشتار از روش ترکیبی توصیفی- تحلیلی و استنباطی-استنناجی با بهکارگیری منابع کتابخانهای در توصیف مفاهیم، تحلیل و تبیین مسئله بهره جسته است. نگارنده مقاله اینگونه نتیجه میگیرد که نفس انسانی در بستر حرکت جوهری اشتدادی بهطور مستمر در حال تغییر و تحول است. همچنین این نفس در مسیر قرب الهی و فنای فی الله خواهد بود؛ اما دستیابی نفس به این مقام و مرتبه والای نفسانی مرهون تربیت نفس و روان بر اساس مبانی و اصول دانش روانشناختی فلسفی است که مرکب از سه مبنای چیستی شناسی، هستیشناسی و غایت شناسی نفس و اصول تربیتی استنتاج یافته از آنها است. ازاینرو ما در این مقاله در جستجوی مبانی و اصول تربیت نفس و روان هستیم.
the training of the soul and spirit in the philosophical researches of islamic education is one of the most valuable topics that has been the focus of some researchers in this field of humanities; the writing ahead has been written with the question of what foundations and principles can be used in the process of educating the soul and spirit based on mulla sadra's philosophical psychological ideas? and with aim of investigating and explaining of foundations and principles of training the soul and spirit based on mulla sadra's philosophical psychological ideas.
in this article, the author has used a combined descriptive-analytical and inferential- deductive method by using library resources in describing concepts, analyzing and explaining the problem. the author of the article concludes that the human soul is constantly changing in the context of intensify substantial motion. also, this soul will be on the path of nearness to god and perdition in the sight of god; but the attainment of the soul to this position and high rank of the soul owes to the training of the soul and the spirit on the foundations and the principles of philosophical psychological knowledge, which is composed of three foundations of the quiddity ology, ontology and teleology of the soul and educational principles deductive from them. therefore, in this article, we are looking for the foundations and principles of training of the soul and spirit.