چکیده:
یکی از ویژگیها و عنصرهای مهم شعر نوجوان، مسأله ایماژ و تصویرسازیهای شعری است. گیرایی و جذابیت تصاویر و موفقیت شاعر در ارائه تصاویر شعری، چیزی است که به میزان کاربرد عوامل تصویرساز در هر سرودهای برمیگردد. هدف این جستار بررسی ایماژهای سهگانه (توصیفی، تخیلی- واقعی و تخیلی- کنشی) در شعر منتخب نوجوان دهة 90 است. بسامد هر کدام از ایماژها در شعر 20 شاعر نوجوان (10 شاعر مرد و 10 شاعر زن) استخراج و تحلیل شده است. آثار مورد بررسی، در قالب مجموعه شعر نوجوان امروز و از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هستند. روش تحقیق به صورت تحلیل محتوا و شیوۀ گردآوری اطلاعات به شکل اسناد کتابخانهای است. نتایج پژوهش نشان میدهد که ایماژهای توصیفی بیشترین بسامد و کاربرد را در اشعار مورد نظر داشته است. دلیل استفاده زیاد از ایماژهای توصیفی، تمایل شاعران به طبیعت و استفاده از عناصر طبیعی برای تصویرسازیهای ملموس و عینی است. ایماژهای تخیلی- کنشی که نقش مهمی در تحرک و پویایی تصاویر شعری دارند، بسامد کمتری داشتهاند.
Imagery is an important feature of adolescent’s poetry. Attractive imagery and the success of the poet in presenting the poetic images is dependent on the extent of the use of image-making illustrative elements in each poem. The purpose of this article is to examine the three types of image (descriptive, imaginative-realist and imaginative-dynamic) in selected adolescent’s poetry of the 90s. The frequency of each image has been extracted and analyzed in the poems of 20 poets of adolescent’s poetry (10 male poets and 10 female poets). The studied works are in the form of a collection of adolescent’s poetry today and are published by the Children and Adolescents Development Center. The research method is content-analysis and the data collection method is in the form of library documents. The results showed that descriptive images had the highest frequency and application. The reason for the great use of descriptive images is the poets' desire for nature and the use of natural elements for illustration. Imaginative-dynamic images, which play an important role in the animation and dynamics of poetic images, had a lower frequency.
خلاصه ماشینی:
بررسي شعر منتخب نوجوان دهۀ نود بر اساس تصاوير سه گانه (توصيفي ، واقعي - تخيلي و تخيلي - کنشي ) 1 عفت توکلي دانشجوي کارشناسي ارشد زبان و ادبيات فارسي ، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ايران 2 سجاد نجفي بهزادي استاديار گروه زبان و ادبيات فارسي ، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ايران 3 مسعود فروزنده دانشيار گروه زبان و ادبيات فارسي ، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ايران تاريخ دريافت : ١٤٠٠/٠٥/٢٠ | تاريخ پذيرش : ١٤٠٠/١٢/٠٧ چکيده يکي از ويژگي ها و عنصرهاي مهم شـعر نوجـوان ، مسـأله ايمـاژ و تصويرسـازي هاي شعري است .
٢. بررسي و تحليل آثار مجموعه شعر ٢٠ شاعر نوجوان در قالب ايماژهاي سـه گانه بررسـي و بسـامد کـاربرد هرکدام از گونه هاي ايماژ در قالب جدول ارائه شده است .
اين توصيفات تصويري واقعي در ذهن خواننده ايجاد مي کنند کـه عـلاوه بـر لـذت ، شـناخت مخاطب از محيط پيرامون را به همراه دارد: «دختر چوپان هوا خوب است باز/ گلـه را بـردار و تا صحرا ببر/ لاله ها ديگر به دنيا آمدند/ گله را تا ديدن آن ها ببر/ پونه هاي سـبز بـاران خـورده را/ دانه دانه از لب چشمه بچين / پشت تپه پل زده رنگين کمـان / زودتـر بـالا بـرو آن را ببـين / گله را هي کن ببر سمت بهار/ زير سقف مهربان آسـمان / مـن دلـم از ابرهـاي غـم پـر اسـت » (هاشمي ، ١٣٩١: ٢٠).
Parande Khahar-e Man Ast. Tehran: Kanoon-e Parvaresh-e Fekri-ye Koodak Va Nowjavan.
Tehran: Kanoon-e Parvaresh-e Fekri-ye Koodak Va Nowjavan..
Tehran: Kanoon-e Parvaresh-e Fekri-ye Koodak Va Nowjavan..