چکیده:
قدرت به عنوان تضمین کننده حاکمیت ملی به دو قسم نرم و سخت تقسیم میگردد. قدرت نرم به دلیل محاسن گسترده همواره مورد توجه حاکمیت دینی بوده است. دراسلام ابزارهایی برای قدرت نرم وجود دارد و یکی از مهمترین آنها «تالیف قلوب» میباشد. مهمترین هدف از تالیف قلوب، تقویت امنیت و گسترش اسلام میباشد. بررسیهای صورت گرفته نشان میدهد اصل تالیف پس از پیامبر (ص) به اعتقاد فقها نه تنها نسخ نشده بلکه از اولویت بیشتری نیز برخوردار است، همچنین قلمرو تالیف شوندگان نیز اعم از مسلمان و غیر مسلمان میباشد. بطور کلی تالیف قلوب دارای ابزارهای اقتصادی شامل زکات، فیء و انفال، خمس و ابزارهای غیر اقتصادی شامل وقف، تقیه مداراتی، قرارداد امان و اهتمام عملی و لسانی به برخورد نیکو میباشد. فضای مجازی با رویکرد تعاملی، امروزه یکی از مهمترین ابزارهای قدرت نرم به شمار میآید. تالیف قلوب در فضای مجازی به دلیل گستردگی مصادیق و ابزارها و پیچیدگی آن نیازمند وجود سازمان منسجم به جهت تالیف میباشد. این مقاله با رویکرد توصیفی تحلیلی به بررسی مبانی تالیف قلوب در فضای مجازی و جایگاه آن در قدرت نرم حاکمیت اسلامی میپردازد.
Power as a guarantor of national sovereignty is divided into two types, soft and hard. Soft power has always been the focus of religious rule because of its vast merits. In Islam, there are tools for soft power and one of the most important of them is "Love between hearts". The most important purpose of love between hearts is to strengthen the security and spread of Islam. Studies show that the principle of love between hearts after the Prophet (PBUH) is believed The jurists are not only not abrogated but also have a higher priority, and the realm of the authors is both Muslim and non-Muslim. Circuits are a safe contract and a practical and verbal effort to deal well. Cyberspace with an interactive approach is one of the most important tools of soft power today. Writing hearts in cyberspace due to the wide range of examples and tools and its complexity requires a coherent organization to love. This article uses a descriptive-analytical approach to examine the basics of love between hearts in cyberspace and its place in the soft power of Islamic rule.نماد «مورد تایید انجمن»نماد «مورد تایید انجمن»
خلاصه ماشینی:
کما اينکه در فارسي نيز اين واژه به معناي پيوند ميان مردم اســتعمال شده است (دهخدا،١٣٧٧، ج ٤: ٥٥٣٧) ازنظر فقهي تأليف قلوب عبارت اســت از: »حمايت اقتصادي مســلمين و يا کفار توسط پيامبر، امام و يا ولي امر مســلمين به منظور جلب آنان براي جهاد و اســلام و دفاع از آن .
پيامبر (ص ) در اين خصوص ميفرمايد: خيارکم احســنکم اخلاقاً الذيــن يألفون و يؤلفون ٣ (نوري، ١٤٠٨ ق ، ج ٨: ٤٥١) همچنيــن حضرت علي (ع ) نيــز ميفرمايد: ط وبي لمن يألف الناس و يألفونه علي ط اعة الله ٤ (مجلسي، ١٤٠٣ ق ، ج ٧٥: ٥٦) در برخي از روايات يکي از مهم ترين علل حج را زمينه سازي براي تأليف قلوب ميان کشورهاي اسلامي ذکر کرده است چراکه آشنايي مسلمانان بــا يکديگر زمينه ســاز همدلي و تأليف قلــوب ميان اقوام و مزاحم مذاهــب مختلف ميگردد (کشــکولي، ١٣٨٣: ١٨٩) گونه اي ديگر از روايات مؤيد اصل تأليف رواياتي اســت که اشاره به بخشش غنائم به مشــمولين اين اصل دارد.
(جوادي آملي،١٣٨٣ : ٤٧٠) (امام خميني، بيتا، ً ج ٣ :٢٧)(هاشمي شاهرودي، ١٤٢٤، ج ٢ :٤٣٩) مسلما همانند انفال در زمان حضور اختيار تأليف قلوب از خمس به دســت امام معصوم (ع ) اســت و در زمان غيبت نيز اين اختيار براي فقيه جامع الشــرايط خواهد بود (خميني، بيتا : ٥١) (منتظري، بيتا، ج ٦ :٢٢٧) خمس يکي از مهم ترين منابع و درآمدهاي بيت المال اســت و مسلماً اختصاص آن صرفاً براي رفع حاجات ً ســادات و روحانيون توجيهي ندارد و مسلما ميبايست در مسائل مختلف حاکميتي و خدمات عمومي و مســائل فرهنگي ، دفاعي و بهداشتي مورداستفاده قرار گيرد (امام خميني،١٤٢٣: ٣١ و ٣٢) برخي از فقها نيز به کاربرد خمس در برط رف نمودن مســائل و مشکلات جامعه اسلامي و کمک به نشر و توسعه ديني تصريح نموده اند (هاشمي شاهرودي،١٤٢٤،ج ٢ :٤٣٩) بنابراين يکي از مهم ترين منابع براي تأليف قلوب خمس ميباشد.