چکیده:
هدف از مقاله حاضر بررسی تاثیر بیماریهای مسری و خطرناک بر حقوق خـانواده میباشد. در همین راستا در سوالی که مطرحشده است این است تـاثیر بیمـاری مسـری و خطرنـاک بـر حقوق خانواده به چه صورتی میباشد. ازآنجاییکه حقوق خانواده منحصر به یک حق نیست لـذا با توجه به نوع بیماری نیز متفاوت میباشد. حقوقی که در این پژوهش بررسی شد عبارتاند از: تاثیر بیماری مسری بر حق مقاربت، در فرض ابتلا (زوج یا زوجه) فرد سالم میتواند از مقاربت با فرد مبتلا امتناع ورزد و چنانچه امتناع کننده زوجه باشد، حق دریافت نفقه را نیز خواهد داشت. در خصوص بارداری در نظر گرفتن شقوق مختلف حکم که عدم جواز بارداری صـادر گردیـده و درصورتیکه زوجه باردار شده باشد تنها درصورتیکه جان مادر به مخاطره بیفتد و قبل از نفـخ روح جایز است و درصورتیکه جان مادر و جنین هر دو درخطر باشد و تنها راه نجات حـال مـادر با سقطجنین حاصل شود جواز سقطجنین صادر میگردد. و اما سقطجنین بـه خـاطر جلـوگیری از ایجاد کودکی بیمار ه قبل از نفخ روح و چه بعدازآن جایز نمیباشد. در خصوص شیردهی با توجه به امکان تسری بیماری از مادر به کـودک، مـادر حـق رضا را از دست میدهد و همچنین در مورد حق حضانت نیز میگوییم اگر بیماری از نوع بیماریهایی باشد که از فرد حاضن به کودک منتقل میشود حق حضانت از فرد مبتلا سلب و به دیگری واگذار میگردد. و چنانچه هر دو مبتلا به بیماری مسری شوند حضانتشان ساقط میگردد و حضـانت کـودک بـه سایر اقارب خواهد رسید. در خصوص فسخ نکاح، فقها اعتقاددارند که تنها در خصوص بیماریهای منصوص جواز فسخ نکاح صادر میگردد و امکان تسری به بیماریهای نوظهور و مسری و خطرناک وجـود نـدارد.
خلاصه ماشینی:
قانون مدني به پيروي ازنظريه مشهور فقها اماميه تنهـا بيمـاري جنون را بهعنوان عيب مشترک زوجين شناسايي كرده و تحقق آن در هر يك از زوجين سـبب حـق فسخ براي طرف مقابل دانسته است (ماده 1112 قانون مدني) هرچند كه احكام جنون مربوط به زن يا مرد نيز با يكديگر متفاوتاند و البته در اين مورد قانونگذار بهحق از زنـان حمايـت بيشـتري كـرده است و در مقابل محروميت زن از حق طلاق امتياز بيشتري در برخورداري از حق فسخ نكاح به وي اعطا كرده است.
(مغنيه، محمدجواد، الفقه علي المذاهب الخمسـه، ٤٢٠، امـام خميني شرح تحريرالوسله، ٣ /٥٩١) طلاق را بايد شوهر اعمال كند و اين قانون بر اساس احاديث بسياري اسـت كـه از پيـامبر اسـلام (ص) و خاندان عصمت و طهارت (ع) رسيده و حديث معروف و مشهور نبوي كه فرمود: “طلاق به دست كسي است كه ساق را میگیرد (طلاق در دست مرد است) يكي از قواعد مهم فقـه میباشد “ (نوري طبرسي، ١٤٠٧هـ.
در خصوص فسخ نكاح با استناد به وجود عيب (بيماري) ميگوييم با توجه به نظـر اكثـر فقهـاي اماميه كه عيوب را حصري و محدود به موارد منصوصه دانسته و ساير عيوب و بیماریها را موجـب فسخ نكاح نمیدانند، جدايي زوجين موقوف به طلاق است و در مورد زن بايد به حاكم رجوع كرده و طلاق خود را بخواهد اما قول مشهور فقهاي معاصر اهل سنت اين است كه بیماریهاي مسـري خطرناک نيز ازجمله عيوب موجب فسخ به شمار میآیند.