چکیده:
یکی از موضوعاتی که مفسران در تفسیر آیات 259و260 سوره بقره (درخواست احیای مردگان توسط حضرت عزیر(ع) و ابراهیم(ع)) کمتر به آن پرداختهاند، تفاوت بین این دو جریان است. علامه طباطبایی در تفسیر المیزان به این تفاوت توجه نموده و آن را به صورتی بدیع و دلنشینی تبیین کردهاند. از نظر ایشان، این دو جریان هر یک مربوط به مرتبهای از هدایت الهی هستند. علامه با بیان دلائل و شواهد متعددی اثبات مینمایند که درخواست حضرت عزیر(ع) مربوط به مشاهده اصل احیاء مردگان بوده است از این نظر که زمان طولانی از مرگ آنها گذشته و اجزای آنها از صورت انسانی خارج شدهاندو درخواست حضرت ابراهیم(ع) مربوط به کیفیت احیاء مردگان و مشاهده علت و سبب احیاء و چگونگی افاضه حیات به آنها بوده است. علامه معتقد است که این نحوه هدایت، بسیار عالیتر از هدایت قبلی و در حقیقت، مشاهده باطن و ملکوت احیاء مردگان به وسیله کلمه «کُن» است.
خلاصه ماشینی:
تحلیل تفاوت بین درخواست احیای مردگان در دو داستان حضرت عُزیر و ابراهیم (ع ) از نظر علامه طباطبایی * محسن کریمی ** چکیده یکی از موضوعاتی که مفسران در تفسیر آیات ٢٥٩و٢٦٠ سوره بقره (درخواست احیـای مردگان توسط حضرت عزیر(ع ) و ابراهیم (ع )) کمتر به آن پرداخته اند، تفاوت بین ایـن دو جریان است .
علامه با بیان دلائل و شواهد متعددی اثبات مینمایند کـه درخواست حضرت عزیر(ع ) مربوط به مشاهده اصل احیاء مردگان بوده است از این نظـر که زمان طولانی از مرگ آنها گذشته و اجزای آنها از صورت انسـانی خـارج شـده انـدو درخواست حضرت ابراهیم (ع ) مربوط به کیفیت احیاء مردگان و مشـاهده علـت و سـبب احیاء و چگونگی افاضه حیات به آنها بوده است .
com مقدمه همه مفسران در تفسیر آیات ٢٥٩ تا ٢٦٠ سوره بقره سخن گفته اند؛ اما کمتر مفسری یافتـه شده است که به تفاوت ظریف بین دو جریان زنده شدن مردگـان در دو داسـتان حضـرت عزیر(ع ) و حضرت ابراهیم (ع ) توجه کرده باشد.
ک: همان ) ٣- تفاوت داستان حضرت عزیر(ع ) و حضرت ابراهیم (ع ) در احیای مردگان با توضیحات بالا روشن شد که علامه بین داستان دوم و سوم که درباره احیـای مردگـان و امکان معاد است ، در مرتبه هدایت به اصل معاد، تفاوت میگذارد.
٣- درخواست حضرت ابراهیم (ع ) مربوط به کیفیت احیای مردگان و مشاهده علت و سبب افاضه حیات به آنها و در حقیقت ، مشاهده باطن و ملکوت احیاء مردگـان بـود و بـه همین خاطر، اِحیای پرندگان مرده به دست خود او انجام شد.