چکیده:
این نوشتار با کاوش در کلیدواژۀ (baha’i scholarship) به دنبال توضیح و تبیین
پروندۀ (مطالعات بهائی) است. به باور این
نوشتار عنوان مطالعات بهائی، عام بوده و
اشاره به راهبرد بلندمدت بهائیت دارد که
به طور مشخص از زمان شوقی افندی جدی
گرفته شده و دربارۀ آن سیاست گذاری
شده است. هرچند این کلان پروژه در زمان
حیات شوقی سامان نگرفت اما پس از او با
قدرت و دقت پیگیری شد. نیمۀ دوم قرن
بیستم روند شکل گیری و توسعۀ این پروژه
را نشان میدهد. مطالعات بهائی پوششی
برای این ایده مهم است که اولا، جریان
معرفت و دانش ورزی دربارۀ بهائیت توسط
غیربهائیان تعریف نشود و جامعه بهائی در
این زمینه از انفعال خارج شود؛ ثانیا، میان
بهائیان و جریان علم، ارتباط قدرتمندی
برقرار شود؛ و ثالثا، بهائیان را در روند حل
مشکلات جهانی درگیر نماید. هدف نهایی
این پروژه، فتح دروازه های "نظم جهانی"
است.
یحقق هذا المقال فی المصطلح ) baha'i scholarship ( و هو یسعی لتوضیح ملف )الدراسات
البهايیه(. ویعتقد کاتب المقال ان عنوان الدراسات البهايیه عنوان عام وفیه اشاره الی استراتیجیه
بعیده الامد اتخذت طابع الجدیه منذ زمن شوقی رسمت لها الخطوط العریضه. وبالرغم من
ان هذا المشروع الکبیر لم یخرج الی حیز الوجود فی زمن حیاه شوقی غیر انه تمت متابعته فیما
بعد بقوه ودقه. وتبلورت مسیره ذلک المشروع وحصل فیه توسع خلال النصف الثانی من القرن
العشرین. وتمثل الدراسات البهايیه غطاء لهذه الفکره المهمه اولا کونها تشکل تیار معرفی
وتعلیمی حول البهايیه والذی لایقوم به غیر البهاي یین ولایخرج المجتمع الامری من حاله الانفعال
فی هذا المجال؛ وثانیا یقوم اتصال قوی بین البهايیین وبین التیار العلمی؛ وثالثا یشرک البهايیین
فی مسیره حل المشکلات العالمیه. والهدف النهايی للمشروع، یتمثل فی فتح بوابات)النظام
العالمی(.
This article explains the project named Baha'i Studies by exploring the keyword Baha’i
scholarship. According to the article, Baha’i Studies refers to a long-term strategy that has
been clearly taken seriously since the time of Shoghi Effendi. Although this grand project
was not carried out during Shoghi's lifetime, it was followed with vigor and precision.
The second half of the twentieth century shows the formation and development of this
project. Baha’I Studies covers the idea that the flow of knowledge about Baha’ism should
not be defined by non-Baha’is, and the Baha’i community should not be passive in this
regard. Secondly, to establish a strong connection between the Baha’is and the current
sciences; and thirdly, to involve the Baha’is in the process of resolving global problems!
The ultimate goal of this project is to conquer the gates of the World Order by the Baha’is.
خلاصه ماشینی:
برایناساس، مطالعات بهائی در چشمانداز کلان خود به دخالت نرم در سیاست منجر خواهد شد و در برنامه بلندمدت، نفوذ در قدرت و ساختارهای سیاسی را میجوید، چه اینکه شوقی در نامهای در تاریخ 21 اکتبر 1943 مینویسد: این امر به عالمان بهائی بیشتری نیاز دارد، افرادی که نهتنها به آن ایمان دارند و مشتاق هستند تا دربارۀ آن با دیگران سخن بگویند، بلکه از آموزهها و اهمیت آن نیز درک عمیقی دارند و میتوانند با افکار و مشکلات جاری مردم جهان ارتباط برقرار نمایند.
نکته قابلتوجه آن است که دانشوران بهائی هرچند تلاش زیادی کردند تا بهائیت را در خلعت "دین جدید" به جامعه معرفی کنند، اما روش مطالعات آنان در سایه دانشهای رایج شیعی شکل گرفته بود و از استقلال علمی برخوردار نبود؛ ازاینرو شیوه مباحث مطرحشده از سوی آنان، جدلی بوده و در جنبه اقناعی، جذابیت چشمگیری نداشت و همین مهم سبب شد تا سیاستگذاری علمی بهائیت در نیمه دوم قرن بیستم دچار تحول بنیادی ش > در نیمه دوم قرن نوزدهم، آن سوی مرزهای ایران نیز مطالعاتی در این موضوع صورت گرفت.
6 همچنین گروههای غیررسمی بهائی که Mikhail Ivanov Alessandro Bausani Adelbert Muehlschlegel Hermann Grossmann دربارۀ مطالعات بیشتر در موضوع حواشی سمینارهای لنکستر و کمبریج و نوع موضعگیری بیتالعدل مراجعه کنید به:Universal House of Justice (1993), Scholarship Baháí: Statements from the World Centre, published in Baháí Studies Review, 3:2,London: Association for Baháí Studies of English-Speaking Europe.