چکیده:
بر اساس دیدگاه اصلی دساتیر، تاریخ جهان به برخی دورههای بزرگ اصلی (مهین چرخ) تقسیم میشود که تعداد دقیق آنها دانسته نیست. هر یک از این دورهها نیز به چند دورة کوچکتر (کهین چرخ) تقسیم میشود و در انتها، دورهای بزرگ با یکی از این دورههای کوچکتر پایان میپذیرد. آغازگر دورة بزرگی که اکنون در آن قرار داریم «آباد»، پیامبری است که همه انسانهای امروزی از نسل او هستند. این دوره با سه دورة کوچک دیگر دنبال شده تا به دورة «گلشاهیان» رسیده است. در این مقاله، با بررسی معیارهای دساتیریِ شروع و پایان یک دورة کوچک، نشان داده میشود که کیخسرو آخرین پیامبر گلشاهی و زرتشت نخستین پیامبر دورة بعد است. در ادامه، با توجه به اینکه ساسان پنجم آخرین پیامبر دورة زرتشتی و پرویز آخرین پادشاه الهی دساتیر است، استدلال میشود که دساتیر را باید بشارتنامة ظهور آذرکیوان به مثابه نخستین پیامبر هفتمین کهین چرخ در نظر گرفت.
Based on Dasatir’s approach, world history is divided into some basic periods (Mehin Charkh) and each of these main periods is divided into some shorter periods (Kehin Charkh). The big period which we are in it has begun with “Abad”, the prophet who all of the people in the current world are of his generation. After Abad’s period, three short periods have been passed until fifth-period “Golshahian”. Studying Dasatirian criteria for the beginning and end of the one period, it is shown “Kay khosrow” is the final prophet of Golshahian and Zoroaster is the first prophet of the consequent period. Concerning this fact that “Fifth Sasan” is the final prophet of the Zoroastrian period and “Parviz” is the last divine king in Dasatir, it is demonstrated that Dasatir should be considered as the enunciation of Azarkeyvan who will be the first prophet of the seventh short period.