چکیده:
ابن عادل دمشقی، مفسّر قرن نهم در تفسیر خویش ،«اللّباب فی علوم الکتاب»، که موسوعه گستردهای از علوم مختلف میباشد، از دیدگاههای دهها مفسّر و ادیب بهرهمند گشته و در مواردی نیز به نقد و یا ردّ آنها پرداخته است. یکی از این مفسران، زمخشری معتزلی، صاحب تفسیر«الکشّاف عن حقایق غوامض التّنزیل و عیون الأقاویل فی وجوه التأویل» در اوایل قرن ششم است. ابن عادل با وجود اعتراف به اهمیت و برجستگی تفسیر کشّاف و بهرهمندی گسترده از آن، مناقشاتی را بر مبنای تفکر اشعری خویش در زمینههای اعتقادی به آن وارد نموده است. این نوشتار با رویکرد نظری و به شیوه کتابخانهای، به برخی نقدهای ابن عادل به زمخشری در مباحثی مانند چگونگی تبیین برخی آیات صفات خداوند مانند مکر، غضب، استهزاء، تعجب، تکبّر، حیاء، و نیز شفاعت و حوزه تعلق آن، آیات اراده و اختیار انسان و نیز بحث رؤیت خداوند به عنوان یکی از پردامنهترین جدالها در تاریخ اسلام پرداخته و تأثیر مبانی و پیش فرضهای اعتقادی در برداشت از آیات را در مواجهه دو تفسیر نمایانده است. هم چنین برخی اختلاف منظرهای دو مفسّر در حوزه ادبیات قرآنی مطرح شده که آن موارد نیز اساساً به چالشهای عقیدتی، کلامی برمیگردد.
Ibn Adel Dameshghi, is a 9th century Interpreter and expert in various fields including Arabic literature, jurisprudence (fiqh) and the principles of jurisprudence and hadith. He has benefited the views of dozens of interpreters and scholars and in some cases has criticized or refuted them in his own interpretation named "al-lobab fi olom el ketab" which encompasses a large encyclopedia of various sciences. One of these interpreters, Zamakhshari Mu'tazili, is the author of the "Al-Kashshaaf an haqaaeq-e Ghavamez-e-Tanzil va Ayoun-el-Aqawil fi vojouh -e-Ta’wil" in the early sixth century.Despite acknowledging the importance and prominence of Zamakhshari’s Al-Kashshaaf interpretation and using it widely, Ibn Adel has caused controversy over it in terms of Quranic literature based on his Ash'ari thought in various fields, such as the attributes of God, the intercession of intercessors and free will.In this article, using a theoretical and library approach, after introducing each of the two interpretations, examples of Ibn Adel's literary and "Kalam" -wise critiques to Zamakhshari are presented and analyzed, and the effect of beliefs and presuppositions on the perception of verses in the face of two interpretations is represented.