چکیده:
چکیدهاز بایسته های پژوهش در حوزه تفسیر بررسی و تحلیل مفاد آیات قرآن بر اساس اصول و قواعد تفسیری گوناگون اعم از سیاق ، ساختار متن ، دلالت های لغوی و روایات تفسیری است. در این پژوهش شخصیت حضرتمریم (س) با توجه به مفاد آیه شریفهی « وَ إِذْ قالَتِ الْمَلائِکَةُ یا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاکِ وَ طَهَّرَکِ وَ اصْطَفاکِ عَلى نِساءِ الْعالَمینَ » ( 42 آل عمران ) تحلیل شده و با عنایت به تکرار واژهی « اصطفاء » در این آیه ، کاربرد های این واژه در قرآن مفهوم شناسی گردیده و دیدگاه های گوناگون مفسران قرآن در بیان مفهوم « اصطفاء » و تعیین مصادیق گوناگون آن بررسی شده است. در این راستا با توجه به کاربردهای اصطفاء در ساخت های متفاوت در قرآن یادآور گردیده که چنانکه برخی مفسران تصریح نمودهاند اصطفای اول در این آیه به دلیل مطلق بودن به برگزیدگی و عصمت حضرت مریم (س) اشاره دارد و اصطفای دوم به دلیل مقید بودن به حرف جر « علی » از برتری ایشان نسبت به دیگران و ویژگی ها و امتیازات خاص حضرت مریم (س) حکایت دارد.
Abstract One of the requirements of research in the field of interpretation is to study and analyze the contents of Quranic verses based on various interpretive principles and rules, including context, text structure, lexical implications and interpretive narrations. In this study, the personality of Hazrat Maryam (PBUH) according to the provisions of the holy verse "And if you say the angels or Maryam, that God is the one who rests on it and purifies it, then purifies it and rests on it" The uses of this word in the Qur'an have been conceptualized and the different views of the commentators of the Qur'an in expressing the concept of "resignation" and determining its various examples have been studied.In this regard, according to the applications of istifa in different constructions in the Qur'an, it is reminded that as some commentators have stated, the first istifa in this verse refers to the choice and infallibility of Hazrat Maryam (PBUH) due to its absoluteness and the second istifa due to being bound to The eloquent "Ali" indicates his superiority over others and the special characteristics and privileges of Hazrat Maryam (PBUH).