چکیده:
رمان چندآوایی حلقة واسط اتصال رمانهای کلاسیک و رئثالیستی به رمانهای مدرن روانشناختی است که جهان خارج را رها کرده و جهان درون انسان را برای کنکاش برمی گزیند. رمانهای چندآوایی در طی مراحل ظهور خود دو مرحله را پشت سر گذارده و به دو صورت ظاهر شدهاند؛ نخست. رمانهایی که دو یا چند راوی دارند و دوم رمانهایی که متشکل از چند نوع " مختلف ادبی چسون داستان» مقاله. شعر و... هستند و موضوع واحدی آنها را به هم پیوند میدهد. در ادبیّات داستانی مدرن عرب» این شکل از داستاننویسی نیز مستثنی از دیگر شکلهای آن نبوده و باید ریشههای آن را در ادبیّات داستانی اروپایی و امریکایی جستوجو کرد. در اروپاء این شاخه از داستاننویسی را فشودور داستایوسکی؟ با رمان «شیاطین» (جن زدگان) به جهان داستان عرضه کرد و سپس ای.ال. دکتروف؟* با رمان «رگتایم» راه او را ادامه داد. میلان کوندرا" نیز با آثار معروف خود از جمله «بار هستی» این شاخه از ادبیّات داستانی را به اوج رساند. در ادبیّات داستانی معاصر عرب نیز رمانهای چندآوایی متعدّدی ظهور پیدا کرده که ما در این مجال تنگ به معرفی و بررسی سه مورد از مهمترین آنها یعنی «میرامار» اثر نجیب محفوظ «شرق المتوسط» اثر عبدالرحمن منیف و «لیله الملیار» اسر غاده السمان می پردازیم.
Polyphonic novel is the linking ring between classic and realistic novels and the modem psychological ones which leave the outside world aside and opt for the exploration of the world inside the man. In its evolution process, the polyphonic novel has passed two stages and has emerged in two forms; first, the novels which have two or more narrators, and second, those which are formed from different literary genres like fiction, essay, poetry, etc. and are linked together by a single subject. In modem Arabic fiction, this form of fiction writing is no different from its other forms and we should trace its roots in European and American fiction. I~ Europe, this branch of fiction writing was introduced by Fyodor Dostoevsky's "The Possessed" and was later followed by E. L. Doctorow's novel, "Ragtime". Milan Kundera with his famous works like "The Unbearable Lightness of Being" brought this branch of fiction to climax. In the contemporary Arabic fiction, several polyphonic novels have appeared and in the present article we examine three of the most important ones, i.e. "Miramar" by Najib Mahfouz, "Sharq al-Motevaset" by 'Abd al- Rahman Monif and "Lailat al-Meliar" by Ghadeh al-Samman.