چکیده:
ادیان توحیدی بر پایۀ دعوت به حقایق غیبی شکل گرفتهاند. نوشتار حاضر با استفاده از روش کتابخانهای در گردآوری اطلاعات، و روش توصیفی تحلیلی در استنتاج دیدگاه، ضمن گزارشی از دو رویکرد طبیعتگرایی روشی و ضد آن، به هستیشناسی جهان غیب و چگونگی ارتباط این جهان با شهادت پرداخته است و براساس این مبنا، تلاش کرده است دو رویکرد یادشده را مورد نقد قرار دهد و درنهایت، به اقتضائات ایجابی اصل باورمندی به جهان غیب در مؤلفۀ روش علوم انسانی بپردازد.
از جهت سلبی، نقص معرفتی مهمترین چالش طبیعتگرایی روششناختی و ابتلای به نسبیت از چالشهای رویکرد ضد آن دانسته شد. از جهت ایجابی و با نگاه پیشینی، بررسی شد که با جایگزینی این مبنای قرآنی چه تغییراتی در مؤلفۀ یادشده پدید میآید؟ براساس این مبنا، در علوم انسانی اسلامی، ضمن نفی انحصار در بهکارگیری از روش تجربی و روش تبیینی، روش ترکیبی خاصی پیشنهاد شده است.
Monotheistic religions are based on the call to unseen truths.
The present article uses the library method in collecting information and descriptive-analytical method in inferring the point of view, while reporting on the two approaches of methodological and anti-naturalism, deals with the ontology of the unseen world and how this world relates to The world of nature.
And Based on this basis, has tried to criticize the two mentioned approaches and finally to deal with the positive requirements of the principle of belief in the unseen world in the component of the method of humanities.
On the negative side, epistemological deficit was considered the most important challenge of methodological naturalism and relativity was considered as one of the challenges of the methodological anti-naturalism approach.
and has examined in a positive way and with an a priori view, what changes will occur in the mentioned components by replacing this Qur'anic basis?
Based on this basis, in Islamic humanities, while denying the monopoly in using the experimental method and the explanatory method, a special combined method has been proposed.