چکیده:
قرآن کریم کتابی است که وجوه اعجازی متعددی دارد که نخستین و بارزترین وجه آن تناسق و تناغم آن است که زبانی جهانی است، به گونهای که هرشنوندهای اعم از عرب زبان و غیر عرب زبان که آن را میشنود به وجد آمده و احساسات او دگرگون میشوددانش سبک شناسی یکی از علومی است که به واسطه آن میتوان به کاوش آوایی آن پرداخته و از زوایای اعجاز موسیقایی آن پرده برداشت. یکی از سطوح سبک شناسی، سبک شناسی آوایی بوده که یکی از زیرشاخههای آن موسیقی کناری است که حاصل توازن و تناسق در فاصله آیات است. از سوی دیگر اتفاق جمهور علمای علوم قرآنی بر آن است که بین سوری که حروف مقطعه مشابهی دارند تناسب کلامی و محتوایی ویژهای برقرار است، سور حوامیم ضمن آنکه دارای حروف مقطعه مشابهی در مطلع خود هستند، طبق نظر علمای علوم قرآنی نزولی پی در پی داشتهاند و در مصحف شریف نیز پشت سر هم قرار گرفتهاند؛ به همین دلیل در این نوشتار سعی شده است تا تناسب این سور از رهگذر سبک شناسی و در سطح آوایی مورد واکاوی قرار گیرد.نتایج این تحلیل که به روش توصیفی- تحلیلی است، نشان میدهد که فواصل آیات در این هفت سوره به طور غالب و چشمگیری به یکی از حروف «نون» و «میم» ختم شده و حروف ما قبل خواتیم در سطح بسیار قابل تأملی به یکی از حروف مدی ختم شده است که این مساله نه تنها موجد وجد در مخاطب است بلکه کاملا منطبق بر اغراض آیه و سور است.
The Holy Quran is a book that has many miraculous aspects, the first and most obvious of which is incarnation, which is a universal language, so that every listener, both Arabic and non-Arabic, who hears it, is thrilled and his feelings are changed. T, one of the sub-branches of which is side music, which is the result of balance and harmony between verses. On the other hand, the consensus of the scholars of Quranic sciences is that there is a special verbal and contentual correspondence between the Suri who have similar syllables. And they are placed one after the other in the Holy Qur'an; For this reason, in this article, an attempt has been made to analyze the appropriateness of this chapter through stylistics and at the phonetic level. The results of this analysis, which is a descriptive-analytical method, show that the intervals of the verses in these seven suras are predominantly and significantly ending in one of the letters "Nun" and "Meem" and the letters we read before are at a very reflective level. It has ended in one of the fashionable letters, which not only creates ecstasy in the audience, but also is completely in line with the intentions of the verse and the verse.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر در صدد اســت تا به روش تحليلي توصيفي ، ساختار آوايي سور حواميم را مورد مطالعه قرار داده و به اين سؤالات پاسخ گويد که : ١- چه تناســبي ميان ســاخت آوايي و مفاهيم مورد نظر قرآن کريم در اين سور مبارکه وجود دارد؟ ٢- موسيقي کناري واژگان چه نقشي در القاي معاني خاص قرآني در سور حواميم دارد؟ ٣- ارتباط ميان مخارج حروف و ضرباهنگ برخاسته از آن با محتوا و مضمون آيات سور حواميم چگونه است ؟ ٢- پيشينه پژوهش 1399 بررسي هماهنگي و انسجام دروني آيات و نيز تبيين سطح آوايي و موسيقايي سور قرآن کريم و معناي برخاسته از آن مورد اهتمام ويژه پژوهشگران قرار گرفته و نتايج مهمي در اين خصوص بدست آمده است که به برخي از اين تحقيقات اشاره مي شود: ١- مقاله «سبک شناســي سوره جمعه » از مرتضي ساز جيني و عباس يوسفي ، چاپ شده در مجله ســراج منير، سال ١٣٩٥، شــماره ٢٤.
حرف مدي ماقبل پايان فاصله ياء واو فراواني 33 21 درصد % 61 % 39 ٥-١-٣- موسيقي کناري سوره شوري با بررسي آيات و فواصل اين سوره مشاهده مي شود که پرکاربردترين وزن در اين سوره «فعيل » بوده که از مجموع ٥٣ آيه فراواني ٣٢ را به خود اختصاص داده است که در مجموع ٦٠/٣٧% مي باشد که نمونه اي از آنها به شرح زير است : ﴿حکيم ﴾ (٣)، ﴿عظيم ﴾ (٤)، ﴿ رحيم ﴾ (٥)، ﴿وکيل ﴾ (٦)، ﴿سعير﴾ (٧)، ﴿نصير﴾ (٨)، ﴿قدير﴾ (٩)، ﴿بصير﴾ (١١)، ﴿ عليم ﴾ (١٢) و....