چکیده:
سبک گوتیک که ابتدا درقرن دوازدهم میلادی درمعماری جلوه کردو بیانگر راز و وحشت بود در قرن هجدهم، ژانری در داستان نویسی گردید. دراین گونه داستانها،نویسندگان، با ایجاد فضایی وحشتناک و توصیفات جزیی و تخیلی، خوانندگان را با دهشت و راز مشغول می سازند. شخصیت های این آثار، انسانهایی نامتعادل، روان پریش و بعضاً جنایتکارند.اشاره به محیط های گرفته و دورافتاده و خالی ازسکنة وحشت آور ازدیگر عناصر اینگونه آثاراست. دراین مقاله به روش تحلیلی- توصیفی رمان سمفونی مردگان ازمنظرعناصرگوتیک موردبررسی قرارگرفته است که به خاطرداشتن فضاهایی تیره وگرفته وشخصیتهایی با ویژگیهای هول آور وبیمارگونه و بی رحم،می توان آن را در دستة آثارگوتیک جای داد. فضاهایی که در این اثر به آنها اشاره شده است با مکانها و موقعیتهای گوتیک ترسیم می شود. اشاره به مکانهایی چون گورستان و زیرزمین که عمدتاً تاریک و سرشار از نمادهای ایجادهراس است مثل برف و برگهای زرد پاییزی وصدای کلاغ و زوزة گرگ و...فضای مناسبی برای القای وحشت به وجودآورده است.اما مهمترین مؤلفة گوتیک این داستان در شخصیتهای آن نمود دارد که همگی آنها گرفتار معضلی هستندو ویژگی مشترک آنها تنهایی شان است که هرچند به ظاهردرکنارهم زندگی می کنند؛اما در درون احساس تنهایی دارند وهمین عامل موجب عدم تفاهم ودرک آنها می شود که درقالب اندیشه های مالیخولیایی وبیماری ومرگ یا خودکشی وقتل- برادرکشی- رخ می نماید.
The Gothic style, which first appeared in the 12th century in the Effect Architecture, represents mystery and horror. In the eighteenth century, it became a genre of story. In these stories, the writers, by creating terrifying atmosphere and imaginative description, make the readers more Horror and secret. The characters of this genre are unbalanced, psychotic and sometimes criminal. Another property of this genre is existence the faraway, abandoned, and dreadful places in the stories. In this paper, the analytical-descriptive method of the novel Symphony of the Dead is reviewing from the perspective of the Gothic style that because of its mysterious space and Characters with devious, sickly and cruel features can be categorized as a Gothic style. Places like the cemetery and the basement, which is mostly dark and full of symbolic icons such as snow, fall yellow leaves, the sound of the crows, and the wolf ... creating a good atmosphere for provoking horror. But the most important Gothic component of this story is in its characters, all of whom are involved with a problem and their common feature is their loneliness, which, although they seem living in together, are lonely within themselves, and this causes disagreements and misunderstanding, which occurs in the form of melancholic, illness, death or suicide and murder-abortion.
خلاصه ماشینی:
بنابراين مسأله ي اساسي در ايـن نوشـتار، اين است که ويژگيها و عناصر تشکيل دهنده ي ادبيات گوتيـک در داسـتان «سـمفوني مردگان » چگونه نمود يافته است ؟ عباس معروفي از معدود داسـتان نويسـان معاصـر فارسـي اسـت کـه بـا اسـتفاده از تکنيک هاي نوين داستان نويسي توانسته است آثاري با بن مايه هاي وحشـت و راز ايجـاد کند که بيترديد رمان «سمفوني مردگان » به جهت داشتن فضا و حال و هوايي غم انگيز و مه آلود و شخصيت هايي که گرفتـار تنهـايي و افکـار ماليخوليـايي و جنايـت هسـتند، اهميت ويژه اي دارد؛ بنابراين براي شناختن اين اثر برجسـته ي داسـتاني، بررسـي آن از جهت مؤلفه هاي گوتيک اهميت دارد.
٥- رمان «سمفوني مردگان » در بين آثار گوناگون سيد عباس معروفـي (١٣٣٦)، رمـان «سـمفوني مردگـان » بـه جهت مضمون و شيوه ي بيان ، اهميت خاصي دارد که از جهـات گونـاگون مـورد نقـد و تحليل و ستايش قرارگرفته اسـت کـه اغلـب ايـن نقـد و نظرهـا معطـوف بـه شـيوه ي روايت گري نويسنده است که بيترديد از اين جهت از نمونـه هاي موفـق داستان نويسـي معاصر فارسي محسوب ميشود.
٣-٦- مکان هاي گوتيک همان طور که پيشتر گفته شد، متناسب بـا اتفاقـاتي کـه در ايـن آثـار رخ ميدهـد، مکان هايي که از آن ها سخن ميرود، خاص است که معمولـا کمتـر محـل تـردد اسـت ؛ مکان هايي تيره و گرفته و ترس آور که زمينه را براي وقوع حـوادث جنايـت آميـز فـراهم ميسازد و به خوانندگان اين امکان را ميدهد در درياي تخيلات اسرارآميز غـرق شـوند.
قبرستان و توصيف گورهاي آنجا نيز از مکان هاي برجسته ي اين داسـتان اسـت کـه نشان گوتيک دارد؛ مکاني که از عناصر اصلي ايجاد هراس است و ذهـن مخاطبـان را بـا وحشت و راز درگير ميسازد.