چکیده:
ارزش محتوایی رنگ در هنرهای سنتی چون قالیبافی، همواره از ارزش بصری آن بیشتر بوده است؛ تا جایی که حضور رنگ در این هنر بهویژه قالیهای محرابی همچون هر پدیده دیگر در نظام فکری عرفای اسلامی و سنتگرایان، میتواند از حقیقتی نامتناهی در ورای خود حکایت کند. در این میان علاءالدوله سمنانی و شیخ محمد کریمخان کرمانی به رنگها توجه ویژهای داشتهاند که با در نظر گرفتن تصوف و تشیع از یک نحلهی مشترک و نبود نگاه ویژه به رنگشناسی قالیهای محرابی دوره قاجار در نسبت با عرفان، میتوان ارتباط ضمنی موجود در دیدگاه آن دو را نسبت به مقوله مذکور به کار بست. لذا پژوهش حاضر با هدف تأویل رنگ در قالیهای محرابی دوره قاجار بر اساس دیدگاه علاءالدوله سمنانی و شیخ محمد کریمخان کرمانی، این سؤال اصلی که چگونه میتوان ماهیت رنگها در قالیهای محرابی دوره قاجار را با توجه به دیدگاه علاءالدوله سمنانی و شیخ محمد کریمخان کرمانی بازشناخت، پیش روی خود دارد تا یکی از بنیانهای عمیقی که این هنر بر آن استوار است، نمایان گشته و توأماً در فهم مکاشفات عرفانی راهگشا افتد. روش تحقیق توصیفی_تحلیلی و با تکیه بر منابع کتابخانهای بوده است. حاصل آنکه به اعتبار آراء دو عارف مزبور، نظام رنگها در قالیهای محرابی دوره قاجار، بهطور تمثیلی رسیدن به خداوند و سفر روحانی انسان را متجلی میسازند و همچون پیامبر یا امام درونی به عابد جهت داده و او را به سمت مرکز میکشانند؛ یعنی هنرمند سعی در نمایاندن معنا در صورت داشته است.
The content value of color in traditional arts such as carpet weaving has always been greater than its visual value; As far as the presence of color in this art, especially prayer carpets, like any other phenomenon in the intellectual system of Islamic mystics and traditionalists, can indicate an infinite truth beyond itself. In the meantime, Ala al-Dawla Semnani and Sheikh Mohammad Karim Khan Kermani have paid special attention to colors that by Considering Sufism and Shiism From a common religion and the lack of special attention to the colorology of the Qajar prayer carpets in relation to mysticism; can be used the implicit connection between the two views in relation to the mentioned topic. Therefore, the purpose of the present study was to interpret the color in the Qajar prayer carpets based on the views of Ala Al-Dawlah Semnani and Sheikh Mohammad Karim Khan Kermani. The main question is how to recognize the nature of colors in the Qajar prayer carpets according to the views of Ala Al-Dawlah Semnani and Sheikh Mohammad Karim Khan Kermani. In order to reveal one of the deep foundations on which this art is based and to pave the way in the understanding of mystical revelations. The present research has been done in a descriptive-analytical manner and relying on documentary sources. As a result, according to the opinions of these two mystics, the system of colors in the Qajar prayer carpets allegorically manifests the attainment of God and the spiritual journey of a man and, like the Prophet or the inner Imam, They give direction to Abed and drag him to the center; That is, the artist has tried to show the meaning in the appearance.