چکیده:
تأثیر رسانه های دیجیتال در زندگی امروزه سبب شده است تا اندیشمندان اخلاق تلاش کنند چهارچوب هنجاری مناسبی برای مواجهه با فناوری اطلاعات ارائه دهند. در این مقاله دیدگاه چارلز اس، به عنوان یکی از اندیشمندان معاصر در این حوزه را معرفی میکنیم. «اس» از رویکردهای هنجاری اخلاق کنفسیوس، فضیلت و مراقبت دفاع میکند و نشان می دهد این نظریه های هنجاری به دلیل توجه به نقش عاطفه در تصمیم گیری اخلاقی و انعطاف پذیری بیشتر، بهتر از نظریه های پیامدگرایی و وظیفه گرایی مسائل اخلاقی دنیای دیجیتال را حل می کنند. همچنین «چارلز اس» معتقد است بهترین نظریه فرااخلاقی برای مواجهه با تفاوت های ارزشی و هنجاری در میان فرهنگ های گوناگون، پلورالیسم اخلاقی است. پلورالیسم اخلاقی، برخلاف نسبیگرایی، گفت وگوی میان فرهنگی را ممکن می سازد و بر خلاف مطلق گرایی، از امپریالیسم فرهنگی جلوگیری می کند.
Since digital media have affected daily life, the philosophers of ethics are trying to offer an appropriate normative framework for Information Technology. This paper introduces the views of Charles Ess, as one of the contemporary thinkers in this field. Ess defends the normative approaches of the Confucian, Virtue and Care Ethics. He demonstrates that due to the role of emotion in moral decision making and more flexibility, these theories have solved the ethical problems better than consequentialist and deontological theories. Furthermore, Ess argues that pluralism is the best meta-ethical theory to encounter different values and norms in different cultures. The ethical pluralism, unlike relativism, allows an intercultural dialogue. It also, unlike absolutism, prevents cultural imperialism.
خلاصه ماشینی:
«اس » از رويکردهاي هنجاري اخلاق کنفسيوس ، فضيلت و مراقبت دفاع مي کند و نشان مي دهد اين نظريه هاي هنجاري به دليل توجه به نقش عاطفه در تصميم گيري اخلاقي و انعطاف - پذيري بيشتر، بهتر از نظريه هاي پيامدگرايي و وظيفه گرايي مسـائل اخلاقـي دنيـاي ديجيتـال را حـل مـي کننـد.
براي دستيابي به اين هدف ، لازم است بررسي کنيم کدام چهارچوب نظري براي معرفي هنجارها و ارزش ها در زندگي آنلاين مناسب است ؟ کداميک از نظريه هاي اخلاقي کلاسيک ، پيامدگرايي ، وظيفه گرايي و فضيلت گرايـي ، 1.
ir/fa/news/575343/%D8%A2%D9%85%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8% AA%D9%81%D8 %A7%D8%AF%D9%87%D9%88%D8%AA%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D8%A F%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%A7%DB%8C%D9%86 %D8%B3%D8%AA%D8%A7%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%B1%D8%A7 %DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86 مي توانند تحليل هاي مناسب و راه حل هاي کافي براي اين مسائل نوظهور داشته باشند؟ به نظر مـي رسـد اخـلاق فضيلت به دليل نقش عقل عملي ١ و حساسيت آن به زمينه تصميم گيري ، نقش فضيلت ٢ و شکل گيري آن بـر اثـر عادت ها و رفتارها، و اهميت شکوفايي / نيکبختي ٣ و تأثير دوستي و زنـدگي اجتمـاعي بـر آن ، چهـارچوب نظـري مناسبي براي مواجه با پرسش هاي اخلاقي در فناوري اطلاعات را شـکل مـي دهـد (بـرادران و موسـوي ، ١٣٩٦).
اينکه ارزش - ها و هنجارهاي متفاوت وجود دارد نتيجه نمي دهد که «هيچ هنجار يا ارزش کلي وجود ندارد»؛ بلکـه چنانکـه در بخش پلوراليسم توضيح خواهيم داد، ممکن است هنجار مشترکي وجود داشته باشد ولي در زمينه هاي مختلف بـه روش هاي متفاوت تفسير و استفاده شود (اس ، ٢٠٠٩: ١٨٥-١٨٤).