چکیده:
زمینه و هدف: هدف این مقاله، تبیین نظریه جامع معنویت از منظر اسلام است. این نظریه واجد ابعاد «کلامی فلسفی»، «فقهی حقوقی»، «اخلاقی ارزشی» و «تاریخی تمدنی» است و علاوه بر تعالیبخشی معنوی، میتواند در پیشگیری و درمان نابهسامانیهای جسمی، روحی، روانی و اجتماعی به کار گرفته شود.
روش: این نوشتار با استفاده از قرآن کریم، نهجالبلاغه و متون و مستندات مذهبی تدوین شده است.
یافتهها: بنا بر نظریه کلان معنویت از نگاه اسلام و اهلبیت علیهمالسلام معنویت دارای ویژگیهای زیر است:
فراساحتی، جامع عاطفه، عقلانیت و استدلال، جامع ابعاد دنیوی و اخروی، دارای ابعاد درونی و مناسکی، جامع ابعاد فردی و اجتماعی، دارای اهتمام به سلامت جسمی، روحی و روانی، عجین با سبک زندگی و الهامبخش زیست معنوی، القاکننده حس معنوی در لایههای درونی و ماورایی، نظاموار، منسجم، متوازن، ضابطهمند، برخوردار از توحیدی و قدسی، اتصال به ولایت الهی، فطری و در عین حال اختیاری، دارای مراتب و برخوردار از بعد درمانی و تعالیبخش.
نتیجهگیری: نظریه کلان معنویت اسلامی، علاوه بر تعالیبخشی میتواند در درمان و پیشگیری مشکلات جسمی، روحی، روانی و اجتماعی نیز به کار رود. شایسته است این نظریه به کمک نگرش اجتهادی استخراج شود و تمام پژوهشها و اقدامات حوزه سلامت معنوی مبتنی بر این نظریه انجام شود.
Background: The purpose of this article is to explain the comprehensive theory of spirituality from the perspective of Islam. This theory has the dimensions of "theological-philosophical", "Jurisprudential-legal", "ethical-axiological" and "historical-civilizational", and in addition to spiritual transcendence, it can be used in the prevention and treatment of physical, mental, psychological and social disorders.
Methods: This article has been compiled using the Holy Quran, Nahjul-Balaghah and religious texts and documents.
Results: According to the macro theory of spirituality from the point of view of Islam and Ahl ul-Bayt (as), spirituality has the following characteristics: meta-dimensional, comprehensive of emotion and rationality and reasoning, comprehensive of worldly and otherworldly dimensions, possessing internal and ritual dimensions, comprehensive individual and social dimensions, possessing intentionto physical and mental and psychological health, combined with lifestyle and inspiring spiritual life, infusing spiritual sense in the inner and metaphysicallayers, systematic, coherent, balanced, disciplined, possessing monotheistic and holy approach, connecting to divine Vilayet, innate and at the same time, voluntary, possessing various levels, and possessing remedial and transcendental dimension.
Conclusion: In addition to transcendence, the macro theory of Islamic spiritualitycan be used in the treatment and prevention of physical, mental, psychological and social problems. It is worthy to infer this theory with the help of Ijtihad attitude, and to be done all researches and actions in the field of spiritual healthbased on this theory.