چکیده:
فنون روایی به شگردهای روایت داستان گفته میشود که در ادبیات پسامدرن، دگرگونی پیدا کرده است. در رمانهای این سبک ادبی، اصولی که در ادبیات داستانی به طرح، آغاز و پایان مشخص، روایت خطی منسجم، زبان صریح و نظاممندی روایت تعلق دارد، به هم می ریزد. با توجه به اینکه رمان «دل فولاد» روانیپور از گونة رمانهای پسانوگرایی شمرده شده است، در این مقاله رمان یادشده از منظر عناصر روایی مطالعه گردید تا اعتبار دیدگاه موجود ارزیابی شود. بدین منظور، «دل فولاد» بر مبنای نظریههای پسامدرنیستی بازخوانی و فنون روایی و همچنین نقش روایت در برجسته کردن سبک آن، بررسی شد. نتیجة این جستار تحلیلی - توصیفی گویای آن است که مؤلفههایی همچون بىنظمى زمانى در روایت رویدادها، دور باطل، شخصیتهای خاص، بازی زبانی و افراط در کاربرد صور خیال، تناقض و بینامتنیت و چندصدایی، در این رمان روانیپور برجستگی خاصی دارد. از این رو اعتبار دیدگاههای مربوط به تاثیرپذیری این رمان از مکتب ادبى پستمدرن، از پشتوانة تحقیقی برخوردار است.
Narrative techniques are the techniques of storytelling that have changed in postmodern literature. In general, postmodern works seem abnormal and chaotic and cannot be analyzed as traditional works. In this literary style novels, the principles that in fiction literature belong to a specific plot, beginning and ending, coherent linear narrative, explicit language and systematic narrative are changed and if the reader of postmodern works has no knowledge about the way of writing, reading these works becomes boring and their study my be incomplete. The form of such writings also adds to the complexity of the text and provides the basis for multiple readings. This literary type has had an undeniable impact on the flow of Iranian art and literature. Despite being recognized and accepted, due to the lack of complete familiarity with the origins, principles and components of this style, there is still doubt about its presence in Iranian fiction. This skepticism has created enough motivation for case studies to investigate and identify the backgrounds, principles and characteristics of postmodernism in Persian stories. Among Iranian fiction works, Ravanipour's novel "Del Foolad" is considered as a postmodernist novel. In this article, the novel has been studied from the perspective of narrative elements to evaluate the validity of the existing view. For doing so, "Del Foolad" was studied on the basis of postmodernist theories of reading and narrative techniques, as well as the role of narrative in highlighting its style. The result of this analytical-descriptive research showed that components such as time irregularity in the narration of events, vicious circle, special characters, language play and extremes in the use of imaginary forms, contradictions and intertextuality and polyphony are highlighted in this novel. Therefore, the validity of the perspectives on the influence of postmodern literary school on this novel can be considered as a proof of the influence of western postmodern literature on Persian fiction literature.
خلاصه ماشینی:
ir پوهشنامٔەنقدادبي وبل غت، سال ٩، شمارٔە ٤، زمستان ٤١/١٣٩٩ دگرگوني ملاکهـاي زيبـاييشـناختي و تکنيـک هـاي زبـاني از يـک سـو و فـروريختن روايت هاي کـلان دينـي، اجتمـاعي و سياسـي از ديگـر سـو، گفتمـاني نـو را در ادبيـات پست مدرن به نمايش گذاشته است که «بررسي داستان هاي پسامدرنيستي با مـلاکهـايي که رئاليسم پيش مينهد، چه بسا باعث شـود کـه ايـن آثـار را "آشـفته "، "گـيج کننـده "، "غيرهنري" و نهايتا "بيمعنا" و "بيارزش " بدانيم » (پاينـده ، ١٣٨٣: ٢٢٧).
به نظر مـيرسـد کـه بررسـي ويژگـيهـا و ٤٤/ فنون روايي پسانوگرايي در رمان «دل فولاد» منيرو روانيپور مؤلفه هاي اين رويکرد جديد در آثار کساني که به عنـوان نويسـندٔە پسـت مـدرن شـهرت يافته اند، سبب ميشود جايگاه آن ها در عرصۀ ادبيات معاصر پارسي بازيابي شـود.
درآميختن زمان ها بر اساس نخستين جمله هاي رمان دل فولاد، خواننده پيش بيني ميکند کـه مـتن دربـارٔە انقلاب ١٣٥٦ است ، اما اندکي بعد، با فضاي جنگ روبه رو ميشود: «از مؤسسه بيرون زد.
در اثر جابه جايي شخصيت ها، سـوارکار دلاور زند به «ناهيد» تبديل ميشود که بر گردونه اي سوار است (همان : ٢٢٨ــ٢٢٩)، در حـالي کـه «ناهيد»، نامزد سياوش ، با گردونه آمده بود (ر.
او ياد گرفته اسـت کـه در زنـدگي بايد در فکر مات کردن بود: «يک لحظۀ ديگر اگر بماند، کار تمام است و بازي شـطرنج !» (همان : ١٧٨).