چکیده:
این مقاله مطالعهای کیفی و میانرشتهای بر جنبههای جنسیتی هشت عکس تبلیغاتی کاندیداهای زن و مرد چهارمین و پنجمین دوره انتخابات شورای شهر در تهران، شیراز و اهواز است. هشت عکس مورد نظر با بهرهگیری از روش نمونهگیری هدفمند از میان تعداد زیادی عکس انتخاباتی موجود در سایتهای گوناگون اینترنتی انتخاب شدهاند و هم به لحاظ محتوایی و هم جنبههای فنی عکس مورد تحلیل قرار گرفتهاند. این مقاله با بهکارگیری نظریه انتقادی برجر و ارتباطات غیر کلامی و با تمرکز بر حالات بدنی، نوع نگاه و طرز پوشش کاندیداهای زن و مرد بحث میکند که چگونه ارزشها، نگرشها و باورهای جنسیتی در عکسهای تبلیغاتی بازنمایی میشود. این پژوهش نشان میدهد درحالیکه تأکید بر جذابیت و زیبایی زنان، آنان را ابژهوار در برابر نگاه خیره و قضاوت مردانه قرار داده است، مردان را فاعلیتی قدرتمند و توانمند به تصویر میکشد. در واقع، نحوه بازنمایی زنان و مردان در عکسهای انتخاباتی که در این مقاله مورد تحلیل قرار گرفتهاند، باورها و کلیشههای جنسیتی پنهانی را آشکار میکنند که تعیینکننده نقشها و موقعیت اجتماعی دو جنس در شرایط فرهنگی - اجتماعی جامعه امروز هستند.
This paper is an interdisciplinary study based on a qualitative analysis of gendered aspects of eight election photos for the fourth and fifth City Council elections in Tehran, Shiraz, and Ahvaz. This paper examines how femininity and masculinity ideas, gender stereotypes, and gender roles are represented in male and female candidates' election photos. The candidates' photos are collected through selective sampling among available election photos on the Internet. By applying Berger's critical gendered analysis and theories of nonverbal communications, this paper looks at candidates' embodiment, physical appearance and gaze. More importantly, this theoretical aspect is combined with comments about the technical elements of photos such as lighting, photoshop, and graphics and their effects in reproducing and recreating gendered stereotypes. This paper argues that while female candidates are represented as objects of the male gaze by emphasizing their physical beauty and embodiment, men's appearance and body language signify power, ability to change, decisiveness and problem-solving. Finally, this paper shows how, even in political photos, men and women are represented based on the binary understandings of active/male and passive/female sexualities. By looking at the gendered meanings behind the candidates' election photos, this paper discusses the significant role of media, photography, and representation in reproducing gender roles. Also, it emphasizes the use of photographs as a qualitative research method for understanding the gendered aspects of Iran's current socio-cultural context.
خلاصه ماشینی:
بخش دوم مقاله ، که بخش اصلی است ، دربرگیرندٔە تحلیل کیفی و فنی عکس های تبلیغاتی انتخاباتی مردان و زنان سه شهر تهران ، شیراز و اهواز اسـت کـه از سـه جنبـة حـالات بدن ، نگاه و نوع پوشش مورد تحلیل قرار گرفته اند.
زهرا زارع (١٣٩٦) در مقاله ای با عنوان «بازنمایی نقش جنسیتی در تبلیغـات شـورای شـهر تهران در سال ١٣٩٦» با بهره گیری از روش تحلیل محتوای کمی ، تحلیلی از صفات منفـی کـه کاندیداهای زن و مرد در بازنمایی هایشان از آن ها پرهیز کـرده انـد ارائـه کـرده و همچنـین بـه صفات مثبت مؤثری که صلاحیت آنان را موردتأیید قرار داده اند اشاره کرده است .
در بخش تحلیل ، با بهره گیری از ارتباطات غیرکلامی ، عکس های تبلیغاتی انتخابـاتی را از سه جنبة حالات بدن ، نگاه و پوشاک کاندیداهای زن و مرد بررسی می کنیم و نشان می دهـیم که باورهای جنسیتی تا چه اندازه وارد فرهنگ دیداری و به طـور خـاص عکـس هـای تبلیغـاتی انتخاباتی کاندیداها شده اند.
بـه همین دلیل ، از میان تعداد کثیـری از عکـس هـای تبلیغـاتی کاندیـداهای مـرد و زن تصـاویری انتخاب شدند که حالات بدن ، نحؤە پوشش و آرایش و نوع نگاه کاندیدا و فنون عکاسی بـه کـار گرفته شده در آن ها، جنبه های جنسیتی این عکس ها را پررنگ می کنند.