چکیده:
در این تحقیق ابتدا به بحث کلی یا جزئی بودن واژه انتظار و بعد به مراتب و جایگاه آن توجه شده و در ادامه به بحث کیفیت اشتراک این واژه پرداخته میشود که گستره آن به چه صورتی است معنوی یا لفظی؟ و در مرحله بعد مقوله انتظار با نمای تواطی و تشکیک روبرو شده و مورد سنجه قرار میگیرد تا متواطی بودن و یا مشکک بودن آن به اثبات برسد. که در بیان جلوههای انتظار گفته میشود اولاً؛ مقوله انتظار مقوله کلی است نه جزئی. ثانیاً؛ مقوله کلی انتظار، مشترک معنوی است نه لفظی. ثالثاً؛ مقوله کلی انتظار با وصف اشتراک معنوی، با قانون مشکک همراه و همخوان است نه با قانون تواطی. یعنی افراد انتظار نظیر انتظار عام، انتظار خاص، انتظار مثبت، انتظار منفی، انتظار روحی، انتظار قلبی، انتظار قولی و انتظار عملی همه مفهوماً با لحاظ تفاوت در مراتب و درجه، جزو مصادیق انتظار بوده و حمل انتظار بر همه آنها به صورت مصداقی درست میباشد. ولی هرکدام از آنها دارای مراتب و جایگاه خاصی بوده و در بهرهمندی از انتظار برخی شدت بیشتر و برخی دیگر با شدت کمتر همراه میباشند.
At first , in general , the general discussion of the word , and then , according to the point of view , is now beginning , and in continuing to debate the quality of that word , what is the face of which the field of which is called spiritual or literal? And in the next level , the waiting for the Law of Deal , and the difference , it takes a lot to prove it . to be said in the anteroom , the concept of a general concept , not a trifle . secondly , the concept of general waiting is a spiritual joint , not literal . Thirdly , it is a general waiting of a spiritual sharing , with a different view of the heart , not with the scope of agreement. waiting , expectant , expectant , expecting a positive waiting , a positive waiting , a promise of action, of anticipation , waiting , and waiting of action , and the prospect of waiting for all of them to be exact . but every one of them has a great deal of character , and in the better part of the waiting of certain intensity , and with less intensity.
خلاصه ماشینی:
گستره مفهومی انتظار با تأکید بر قانون اشتراک لفظی و معنوی 1 حسین الهینژاد 2 چکیده در این تحقیق ابتدا به بحث کلی یا جزئی بودن واژه انتظار و بعد به مراتب و جایگاه آن توجه شده و در ادامه به بحث کیفیت اشتراک این واژه پرداخته میشود که گستره آن به چه صورتی است معنوی یا لفظی؟ و در مرحله بعد مقوله انتظار با نمای تواطی و تشکیک روبرو شده و مورد سنجه قرار میگیرد تا متواطی بودن و یا مشکک بودن آن به اثبات برسد.
(مطهری، بیتا: ج6، 493) از جمله مباحثی که باید در این نوشتار روشن شود بحث مفهومشناسی انتظار از نظر اشتراک لفظی و معنوی است یعنی وقتی که واژه انتظار با رویکرد کلی بر مصادیقش حمل میشود چه حالتی از اشتراک پیدا میکند لفظی یا معنوی؟ مشترک لفظی بودن انتظار برآیدش اثبات گوناگونی و تغایر مفهومی و مصادقی انتظار است.
زیرا همیشه در تمایزات تشكیكی، اختلاف به همان ماهیتی است كه اشتراك هر دو را نیز تأمین میكند؛ به این صورت كه برخی از افراد ماهیت از همان ماهیتی كه حقیقت آنها را تشكیل میدهد سهم بیشتری داشته و در آن كامل هستند و برخی دیگر سهم كمتری داشته و در آن ناقص میباشند(جوادی آملی، 1386: ج1، 478) پس بهخاطر وجود شاخصههای مستقلی که در مصادیق انتظار وجود دارد نظیر ادراک انتظار در انتظار قلبی، و اظهار انتظار در انتظار قولی، و اعمال انتظار در انتظار عملی، مصادیق انتظار از نظر رتبه و مقام، متفاوت شده و استعمال متفاوتی برای مقوله کلی انتظار رقم میخورد و این تفاوت استعمالی در واقع تداعیگر همخوان بودن انتظار با قانون تشکیک است.