چکیده:
حقیقت زیباشناسی، واقعهای است که در لحظهای مفهوم ناپایداری و حرکت لرزشی حقیقت، تداعی میشود. نویسنده براساس فهمی که از زیبایی و هنر دارد، با قوّۀ متخیّلۀ خویش نسبتی پیدا میکند که حقیقت و ذات هنر و زیبایی را مبدأ و منشأ اثر هنری خود قرار دهد. درواقع، شناخت کیفیات زیباشناختی ناشی از جستوجوی شرایط کافی زیبایی، نشان میدهد اثر با چه کیفیاتی احساسات زیبا و والایی را در ما برمیانگیزد. در پژوهش حاضر با روش توصیفی - تحلیلی به بررسی جنبههای زیباشناسانۀ رمان زوال کلنل محمود دولتآبادی پرداخته شده است. ضمن معرفی و ارائۀ خلاصۀ داستان، عناصر زیباشناسی پرکاربرد، ازجمله تشبیه، استعاره، کنایه، تخیّل، تشخیص، نماد، تلمیح و... در این داستان بررسی شده است. نتیجه اینکه، عرصۀ ورود عناصر شعری در این رمان برای نویسنده گسترده است و او با استفاده از صور خیال، بهویژه تشبیه برای تقریر حال مشبّه و بیان احساسات درونی شخصیتها بهره برده و فضایی ساخته است که میتواند تأثیری عمیق بر مخاطب بگذارد.
The aesthetic truth of art is not a hard, static, present art work that can be readily observed. Aesthetic Truth is an event that resembles at one point the concept of instability and the vibrational movement of truth. The artist who creates the work must create new associations in the reader. Associations come together in a way that explains ideas that are beyond our ordinary experience. According to the aesthetic precepts that are wholly subjective and based on a sense of pleasure. The author, on the basis of his understanding of beauty and art, finds a relation with his imaginative power to make the truth and essence of art and beauty the source and source of his artwork. In fact, the search for sufficient aesthetic conditions leads to the recognition of aesthetic qualities, which show how the qualities by which aesthetic emotions arouse us. In the present study, the aesthetic aspects of the novel Colonel's deterioration have been investigated by descriptive-analytic method. While introducing and presenting the abstracts, elements of aesthetics such as simile, metaphor, metaphor, etc. are used in this story. The result is that the author has created spaces of imagination that can have a profound effect on the audience, and these spaces influence the inner lives of the characters, all of their feelings and thoughts.
خلاصه ماشینی:
نتيجه اينکه ، عرصۀ ورود عناصر شعري در اين رمان بـراي نويسنده گسترده اسـت و او بـا اسـتفاده از صـور خيـال ، بـه ويژه تشـبيه بـراي تقريـر حـال مشـبه و بيـان احساسات دروني شخصيت ها بهره برده و فضايي ساخته است که ميتواند تـأثيري عميـق بـر مخاطـب بگذارد.
با توجـه بـه اينکه «داستان هم مانند شعر، قصدش خلق زيبايي به وسيلۀ کلمات است ، با ايـن تفـاوت کـه پـاره اي از قـوانين شـعري از قبيـل مصـرع هـاي متسـاوي و وزن و قافيـه و صـور و قالب هاي آن را عمدا عمل نمينمايد؛ امـا در يـک قسـمت معظـم ديگـر ماننـد قـدرت ايجاد و اختراع تعميرات ، شکوه و جلال معاني و تصورات و نقش هـا، قواعـد سـبک و انشاي عظمت و زيبايي خيال و ترکيب آن که در عين حال بايد بـراي ادراک عمـومي 1.
سؤالي که اينجا به ذهن ميرسد آن است کـه بـا وجـود شـيؤە جريـان سـيال ذهن زوال کلنل ، نويسنده تا چه اندازه از عناصر زيباييشناسي بهره برده اسـت و کـدام وجه در اين رمان ، جلؤە بيشتري دارد و زمينۀ بروز اين وجوه چيست ؟ ٢.
نويسنده با ظرافتي خاص از تشبيه براي بيان روايت ، ايجـاد عاطفـه و انتقـال بـار معنـايي مدنظر خود استفاده کرده است و توانسته با استفاده از تشبيه ، بـه توصـيف فضـا، احـوال دروني و ويژگيهاي ظاهري شخصـيت هـا پرداختـه ، بـر عمـق تصويرسـازي اثـر خـود بيفزايد و به مخاطب در ايجاد ارتباط با فضاي کلي داستان کمـک شـاياني کنـد، ذهـن خواننده را به چالش بکشد و او را به درکي دقيق تر از معاني پنهـان اثـر رهنمـون سـازد.