چکیده:
فلسفه از افلاطون تا دوران پسامدرن ژیل دلوز همواره بیشتر معطوف و مشغول به ذهن(دوالیته سوژه و ابژه) بوده و التفات کمینهای نسبت به عین(تن و بدن) داشته است. از شروع فلسفه زیباییشناسی مدون با الکساندر بومگارتن تا مورد مطالعه اخیر، یا التفات کمی به تن و بدن شده یا ریشه این اندیشه به ارجاع اشتباهی حوالت شده است. مطالعه حاضر بر آن است تا آراء فلسفی ریچارد شوسترمان پیرامون زیباییشناسی تن-بنیاد را مورد بررسی قرار دهد و با ارجاع به زیباییشناسی تنکوشانه و تقلای لایب نیتز و اسپینوزا اولاً ریشه زیباییشناسی تن-بنیاد را نه در اندیشه فلاسفه معاصری چون مرلو-پونتی و فوکو بلکه در سپهر اندیشه مونادولوژی لایبنیتز و تقلای اسپینوزا بررسد؛ و ثانیاً نشان دهد زیباییشناسی یا اساساً امری تنی-عاطفی است یا زیباییشناسی نیست. بنابراین، کناتوس یا تقلای اسپینوزایی ریشه هرگونه جنبش و تن-آگاهی است و هر موضوع تنی بدون التفات به کناتوس از نقصان شدیدی رنج میبرد. این مطالعه به روش تحلیلی-تطبیقی و با اسناد کتابخانهای صورت گرفته است.
Philosophy from Plato to the postmodern era of Gilles Deleuze has always been more focused and busy with the mind (duality of subject and object) and has had minimal attention to the object (body). From the beginning of the philosophy of aesthetics codified by Alexander Bomgarten to the recent study, either little attention has been paid to the body or the root of this idea has been referred to a wrong reference. The present study aims to examine Richard Schusterman's philosophical views on body-foundation aesthetics, and by referring to the diligent aesthetics and the struggle of Leibniz and Spinoza, first of all, investigates the roots of body-foundation aesthetics not in thought of contemporary philosophers such as Merleau-Ponty and Foucault, but in the sphere of Leibniz's monadology and the struggle of Spinoza; And second, it shows that aesthetics is either essentially a physical-emotional matter or not. Thus, the conatus or Spinoza struggle is the root of all movement and body-consciousness, and every bodily object without attention to the conatus suffers from severe deficiency. This study has been done by analytical-comparative method and with library documents.