چکیده:
در این مقال، گفتارهایی دربارۀ دعا، از نظر گاه قرآنی حضرت صادق فراهم آمده است.
تردید نیست که در روند دستیابی به حقیقت دعا، از سویی به شناخت آ ن در بستر آیات
قرآن نیاز است و از سویی دیگر، میباید جست و جویی در کلام رسول داشت که همواره
بر پایۀ قرآن، سخن راندهاند.
خلاصه ماشینی:
بـي گمان ،شـناخت درسـت دعـا،در گـرو آگاهـي از مفاهيـم متضاد،متـرادف و مجـاوري اســت کــه در شــبکه هاي معنايي «کفــر» و «ايمــان » جايــي گرفته انــد مفهــوم «اســتکبار» در قـرآن ،از مفهـوم هايـي اسـت کـه در حـوزە کفربـه چشـم مي خـورد و در تقابـل بـا مفهـوم عبـادت حــق اســت ،که آن را در عرصــۀ ايمــان مي نگريــم : (غافـر٦٠/٤٠) و پروردگارتـان گفـت :مـرا بخوانيـد و بدانيـد کـه خوانـدن مـن عبـادت اسـت و اگـر مـرا خوانيـد دعايتـان را اجابـت مي کنم ،قطعـا کسـاني کـه از روي تکبـر،از عبـادت مـن سـرباز مي زنند،بــه زودي بــا خــواري بــه دوزخ معاويــه بــن عمــار در مي آينــد.
٤ سـخن حضـرت صـادق را ـ کـه بـر آمـده از قـرآن مبيـن اسـت ـ در آياتـي از آن درس مي گيريـم کـه پيامبـران در بسـتر نيـاز برخواسـته اند: الف )حضــرت يوســف : آن گاه کــه آســيب پذيــري از ســوي زنــان اشــرف مصــر را حــس مي کنــد، بــي درنــگ از خداونــد رهايــي خــود را مي طلبد.
حضـرت صـادق ، معيـاري ده دسـت مي دهـد کـه پايـۀ آن ، انسـان هـا مي تواننـد از پايـان زمـان بـلا آگاه شـوند پـس ، دعـا در پيونـد بـا الهـام ـ کـه نمـودار لطـف خداونـد در بسـتر گرفتاري اسـت ـ پديدآورنـده دانايـي يـا روشـنايي در تاريکـي بلاسـت کـه بسـا کسـان را بـه نوميـدي مي رانـد.
ره ايــن اســت ، روي از طريقــت متــاب بنــدگام و کامــي کــه داراي ، بيــاب ١٩ گفتار چهارم : آداب دعا الف )حمدو ثناي خداوند حضـرت صـادق طريـق اجابـت دعـارا، در اقامـۀ نمـازي بـر مي شـمارد کـه نمازگـزار، پـس از سـلام هـاي سـه گانه ،بـه حمـدو ثنـاي پـروردگار، و نيـز يـاد کـردن در پيشـگاه آفريـدگارش را بـه جـاي آورده اسـت .