چکیده:
میل جنسی یکی از قوای درونی انسان است که با حفظ اعتدال آن سعادت را در پی خواهد داشت و در مقابل، افراط آن باعث شقاوت فرد میشود. رواج روابط نامشروع در جامعه باعث شده است؛ زندگی برای افراد سالم و متدین و کسانی که پایبند به دین و مذهب هستند دچار مشکل شود. چنین جامعهای به مرضی مبتلا شده که درمان آن بسیار سخت است. اکثر جوانان غربی و برخی کشورهای اسلامی از این روابط به ستوه آمدهاند دائم درصدد درمان آن هستند ولی به خاطر دوری از دین و معنویت موفق نشدند. شناخت این عوامل که باعث طغیان این روابط نامشروع شده است میتواند مسیر را برای از بین بردن این روابط بکند و باعث ایجاد خانوادههایی با نشاط و روحیه مثبت خواهد شد و جامعه را به سویی از رشد و بالندگی هدایت بکند به طوری که جوانان بتوانند این روابط نامشروع و پست بدانند و از راه درست نسبت به شهوت جنسی خود اقدام بکنند. به همین علت هدف از این مقاله آگاهی نسبت به عوامل و کنترل طغیان جنسی است به طوریکه فرد بتواند با استعانت از خداوند متعال خود را از ناپاکیها حفظ نماید. روش جمعآوری مقاله حاضر به صورت کتابخانهای بوده است.
خلاصه ماشینی:
عوامل طغیان و کنترل شهوت جنسی با نگاه قرآنی- حدیثی عصمت زایر ابراهیمی 1 ، محمّدمهدی کریمی نیا 2 ، مجتبی انصاری مقدم 3 1 سطح دو(کارشناسی)، پژوهشگر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(سلام الله علیها)، بندرماهشهر، خوزستان 2 استاديار و عضو هيأت علمي دانشگاه علوم و معارف قرآن كریم (نویسنده مسئول) 3 دانشجوي دكتري علوم قرآن و حديث دانشگاه ميبد، مدرس دانشگاه و پژوهشگر چکیده میل جنسی یکی از قوای درونی انسان است که با حفظ اعتدال آن سعادت را در پی خواهد داشت و در مقابل، افراط آن باعث شقاوت فرد میشود.
شناخت این عوامل که باعث طغیان این روابط نامشروع شده است میتواند مسیر را برای از بین بردن این روابط بکند و باعث ایجاد خانوادههایی با نشاط و روحیه مثبت خواهد شد و جامعه را به سویی از رشد و بالندگی هدایت بکند به طوری که جوانان بتوانند این روابط نامشروع و پست بدانند و از راه درست نسبت به شهوت جنسی خود اقدام بکنند.
ما علاوه بر قرآن کریم، از پیشوایان عظیم الشأن اسلام توجه کاملی به مسئله خودآرایی و زینت شده و این مسئله با تمام بی اهمیت بودن ظاهر امر، نادیده گرفته نشده است و روایاتی را بیان نمونده اند و معصومین ما همانند قرآن خودآرایی و زینت را در خانه و برای همسر بسیار سفارش نموده اند و تحسین کرده اند و در مقابل خودآرایی در میان نامحرمان و اجتماع را مورد نکوهش قرار داده اند، به طوری که پیامبر خدا فرمونده اند:«هر زنی که به خود عطر زند و از کنار عده ای [مرد] بگذرد، تا بویش به مشام آنها رسد، زنا کار است».