چکیده:
خانواده از نهادهای مهم جامعه است که مادر در آن رکن اصلی و اساسی میباشد. با این حال بسیاری از جنبشهای نوین فمینیستی مخالف مادری و تشکیل خانواده هستند؛ و آن را مانعی بر سر راه زنان میدانند.
هدف اصلی این مقاله یافتن دیدگاه اخلاق در خصوص مادری است؛ نگاهی که فرا دینی، فراجنسی و به نوعی زبانِ مشترکی خواهد بود که در فهم جایگاه مادری کمک خواهد کرد. از میان دیدگاههای اخلاقی، اخلاق فضیلتگرا طرفداران بیشتری دارد و در اخلاق مراقبت به مسئلۀ مادری پرداخته است. لذا در این مقاله سعی شده است تا با عینک اخلاق مراقبت جایگاه مادری را مورد مداقه قرار دهد. اینکه آیا مادر شدن از نظر اخلاقی قابل توجیه است و یا همان دیدگاه فمینیستهای مخالف خانواده را میپسندد سوال اصلی این مقاله میباشد.
خلاصه ماشینی:
که به طور کلی میتوان گفت که عدهایی توجه به بعد اجتماعی مادرانگی را مورد توجه قرار دادهاند که براساس آن نقش زنان به عنوان ساماندهنده و پرورش دهندۀ فرزندان در اجتماع پررنگتر به نظر میرسد و عدهایی آن را تنها نوعی از انتخاب فردی و بیولوژیکی میدانند.
لذا همانطورکه رولند ( Rowland, Robyn 1992,) فمینیست استرالیایی بحث میکند خطر کنترل مردان بر اینگونه تکنولوژیها وجود دارد و از آنجا که مردان بزرگترین گروه کنترل کنندهی اجتماعی هستند، به آخرین حربه نیز متصل میشوند تا بر مسأله تولید نسل هم کنترل کامل پیدا کنند امری که با شکل گیری جنبشهای زنان شروع شد ولی در نهایت از سویی دیگر موجب نادیده گرفتن جنس زن گردیده است.
همچنین در یک دسته بندی کلی اخلاق غایتگرا شامل دو نوع اخلاق فضیلت مدار و سودگروی اخلاقی تقسیم بندی شد، در سود گرایی حصول بیشترین سود را جزئی از غایت فعل دانسته در حالی که اخلاق فضیلت، غایت یا سعادت بشر به عنوان خیر نهایی مورد نظر قرار گرفته شده است.
با تمام این توصیفات از دیدگاه اخلاق فضیلت مادرانگی و رعایت دلسوزی امری اخلاقی محسوب میشود که نه تنها موجب تقویت این اخلاق در وجود مادر و جامعه میگردد، از جهت اجتماعی نیز موجبات تقویت روحیۀ دیگر خواهی در مقابل خودخواهی و فردگرایی را فراهم میسازد.