چکیده:
برخی از مخالفان اسلام و مستشرقین، آیات جهاد، قتال با مشرکین و برخورد با آنان را مورد استناد خود قرار میدهند و بر این باورند که این آیات، جایی برای آزادی، انتخاب مخالفین و غیر مسلمین در نظام اسلامی باقی نمیگذارد و چیزی به نام آزادی، بی معنی است. این مقاله به نسبت سنجی جهاد و آزادی از منظر قرآن کریم میپردازد و این شبهه را که جهاد، جلوی آزادی و انتخاب فکر، عقیده و رفتار سیاسی-اجتماعی شهروندان را میگیرد، بررسی میکند، در فرضیه بر این امر تاکید شده است که با توجه به ادبیات و منطق قرآن کریم و مبانی هستی شناختی و انسان شناختی آن و لحاظ اهداف جهاد، حکم به آن برای دفاع از ستمدیدگان، برداشتن موانع و بسترسازی برای انتخاب آگاهانه شهروندان و مقابله با آغازگران جنگ و رهاسازی مردم از یوغ طاغوتها بوده است، آزادی ارزشی بنیادین است که با وجود آن، شهروندان میتوانند با در نظر داشتن معیارها و موازین شرعی، بدون تحمیل و فشار قدرت حاکم، آزادانه، رفتار سیاسی-اجتماعی انجام دهند و به حقوق سیاسی خود دست یابند، روح حاکم بر آیات و حکم جهاد نیز در راستای آزادی مردمانی بوده است که زیر سیطره مستبدین و مستکبرین قرار داشتهاند، جهاد به معنای تحمیل عقیده نبوده است تا آزادی از میان رود، بلکه برای مسلمین چارهای جز دفاع و رویارویی با دشمن نمانده بود، حقیقت جهاد، دفاع در برابر هجوم دشمن بوده است. در کنار بهره از روش توصیفی-تحلیلی در بررسی دادهها این مهم با روش تفسیر اجتهادی انجام شده است.
Some opponents of Islam and Orientalists cite the verses of jihad, fighting the polytheists and dealing with them, believing that these verses leave no room for freedom, the choice of dissidents and non-Muslims in the Islamic system, and Something called freedom is meaningless. This article deals with the comparison of jihad and freedom from the perspective of the Holy Quran and examines the suspicion that jihad prevents freedom and the choice of thought, belief and socio-political behavior of citizens. It has been emphasized that according to the normative view of the Holy Quran and its ontological and anthropological foundations, the ruling of jihad has been to defend the oppressed, remove obstacles and lay the groundwork for the conscious choice of citizens and free people from the yoke of Taghut. Nevertheless, citizens can freely engage in socio-political behavior and achieve their political rights, without imposing and pressuring the ruling power, in accordance with the rules and norms of Sharia, and the spirit of the verses and the ruling of jihad is in line with this. Freedom has been for the people who have been under the yoke of tyrants and arrogants, so jihad and confrontation with the enemy did not mean imposing belief until freedom is lost, but for Muslims there was no choice but to defend and confront, jihad, in fact Defense against the invasion and attack of the enemy, to which the truth of the initial jihad goes back. This was done by the method of ijtihad interpretation.
خلاصه ماشینی:
نسبت سنجي جهاد و آزادي از منظر قرآن کريم سيدکاظم سيدباقريF٠١ ١ چکيده برخي از مخالفان اسلام و مستشرقين ، آيات جهاد، قتال بـا مشـرکين و برخـورد بـا آنان را مورد استناد خود قرار مي دهند و بر اين باورند که اين آيات ، جـايي بـراي آزادي ، انتخاب مخالفين و غيرمسلمين در نظام اسلامي باقي نمي گـذارد و چيـزي بـه نـام آزادي ، بي معني است .
در فرضيه بر اين امر تأکيد شـده کـه بـا توجـه بـه ادبّيات و منطق قرآن کريم و مباني هستي شـناختي و انسـان شـناختي آن و لحـاظ اهـداف جهاد، حکم به آن براي دفاع از ستمديدگان ، برداشتن موانع و بسترسـازي بـراي انتخـاب آگاهانه شهروندان و مقابله با آغازگران جنگ و رهاسازي مردم از يوغ طـاغوت هـا بـوده است و آزادي ارزشي بنيادين است که با وجود آن ، شهروندان مي توانند با در نظر داشتن معيارها و موازين شرعي ، بدون تحميـل و فشـار قـدرت حـاکم ، آزادانـه رفتـار سياسـي - اجتماعي انجام دهند و به حقوق سياسي خود دست يابند.
اين مقاله در پي نسبت سنجي ميان جهاد و آزادي از منظر قرآن کريم است و در فرضـيه اين امر اثبات خواهد شد که براي تحليل دقيق حکـم جهـاد بايـد جوانـب متعـدد آن از جملـه اهداف آن را در نظر گرفت ؛ لذا با توجه به ادبّيات و منطق قرآن کريم و مباني هستي شـناختي و انسان شناختي آن که قـدرت انتخـاب انسـان را بـه رسـميت مـي شناسـد، حکـم جهـاد بـراي مانع زدايي و بسترسازي در جهت انتخاب آگاهانـه شـهروندان ، دفـاع از مظلومـان و رهاسـازي مردم از طاغوت ها بوده است .