چکیده:
فقهای امامیه به پیروی از اهل بیت علیهم السلام همگی معتقدند که «اذان» به تشریع خداوند و با نزول وحی بر رسول الله (9) شروع شده است. در فقره «اشهد انّ علیا ولی الله» در مذهب امامیه دو نظر ابراز شده است: عدهای آن را جزء مستحب میدانند، یعنی مانند قنوت که جزئی از نماز بوده و مستحب است. عدهای نیز آن را مستحب میدانند؛ اما بدون قصد جزئیت، یعنی مستحبی است که جزو اجزای اذان نیست. از مجموع روایات استفاده میشود که شهادت و اقرار به یگانگی خدا و رسالت رسول خدا و ولایت و امامت امیر المومنین (7) از یکدیگر جدا نیستند و بین آنها تلازم وجود دارد. علت اینکه فقهای شیعه گفتن شهادت ثالثه، بدون قصد جزئیت را جایز میشمارند، آن است که روایاتی به نحو مطلق میگویند: «هر گاه شهادت به توحید و رسالت دادید، شهادت به ولایت علی بن ابیطالب (7) هم بدهید»، این روایات چون مطلق است، پس شامل اذان هم میشود، چه در اذان و اقامه و چه در غیر اذان و اقامه.
Shiite scholars of Ahl al-Bayt (as) to comply with legislation all believe that prayer to the lord revealed to the prophet started. In paragraph Shiite religion is expressed in tow terms: some of the recommended components know. That is like being part of a prayer and is desirable quant. Some consider it to be recommended, But without the intention of particularity, it is recommended that the components not Adhan. Both of tradition that bearing witness to the one ness of God and the mission of the messenger of Allah and guardian ship of Imam Ali are not separated and between them there is a bound Because of Shia scholars reciting the third testimony without going particularity permitted count, that the narrator absolutely say: This narrative is absolute because after the call to prayer is made whether or not the non-azan call to prayer And brought
خلاصه ماشینی:
(همان ) فصل دوم : فقرات اذان نزد شیعه اذان نزد شیعه در تمام اذانهای یومیه به یک صورت است که عبارتند از: نه فقره غیر از شهادت به ولایت که هرکدام را دو بار باید تکرار کرد که مجموعا هجده فقره می شود: (صدوق ، ١٤١٣، ج ١: ٢٩؛ طوسی ، ١٣٦٥، ج ٢: ٥٩ و٦٠) - الله اکبر(٢ مرتبه ) - أشهد أن لا اله الاالله (٢مرتبه ) - أشهد أن محمدا رسول الله (٢مرتبه ) - أشهد أن علیا ولی الله (٢مرتبه ) - حی علی الصلاه (٢مرتبه ) - حی علی الفلاح (٢مرتبه ) - حی علی خیر العمل (٢مرتبه ) - الله اکبر (٢مرتبه ) - لااله الاالله (٢مرتبه ) فصل سوم : تشریع اذان اذان از تشریعیات توقیفی است که در سال اول هجرت اعلام شده است ، این وظیفه مانند دیگر احکام توسط خداوند جعل می شود و پیامبر اکرم (ص ) و اهلبیت (ع ) فروعات آن را تبیین و واضح می کنند.
(مجلسی ، ١٤٠٤، ج ٨١: ١٠٣؛ طوسی ، ٦١ بی تا، ج ٣: ٥٧) از این آیات زمان تشریع اذان تشخیص داده نمی شود، ولی مشروعیت آن برای نماز قابل استفاده است .
امام باقر(ع ) در جواب به نافع بن ارزق از دوستداران عمر بن خطاب ، فرمودند: «از نشانه هایی که خداوند آن را به پیامبر(ص ) هنگام معراج در بیت المقدس نشان داد، این بود که انبیاء و رسولان را در آنجا جمع نمود و به جبرئیل دستور داد تا اذان و اقامه بگوید که حی علی خیرالعمل هم گفت ».