چکیده:
اخلاقیات همواره بهعنوان یکی از مباحث پایهای و مهم در ادیان مختلف موردبحث و تبادلنظر بوده است. ازنظر اخلاق مسیحی
گناه بهعنوان صدمه زدن به حرکت اساسی انسان بهسوی خداست. نه صرف شکستن یک قانون. فضیلت نیز ظرفیت یک فرد
کلیات طرح در فصل اول و تعریف اخلاقیات و رذایل و فضایل در آن» در فصل دوم به ترتیب ابتدا به بیان الهیات اخلاقی و
اصول اعتقادی مسیحیت و همچنین آموزههای اخلاقی حضرت مسیح بهعنوان آمادگی برای ورود به مباحث اصلی تر پرداخته و
سپس با ورود به بحث اصلی و با بیان هفت رذیلت اخلاقی پایه مسیحیت و توضیح و آن از دیدگاه فلاسفه و متکلمین مسیحی
به تحلیل و بررسی پایگی بودن و زیربنایی بودن آنها پرداخته و سعی کرده است تا در هر مقوله نقدهای جزئی که در مقایسه
با مبانی اخلاق در اسلام بر آن وارد است را بیان دارد و در فصل سوم به تقریر و تبیین فضائل اخلاقی پایه مسیحیت از دیدگاه
چند فیلسوف و قدیس کلیسا پرداخته است. در آخر به مقایسه این فضایل با فضایل اسلامی به نتیجهگیری ختم شده است.
خلاصه ماشینی:
فضیلت نیز ظرفیت یک فرد است برای اینکه آزادانه و آگاهانه به نحوی عمل کند که پیروی از مسیح را نشان میدهد مقاله حاضر اما پس از بیان مقدمه و کلیات طرح در فصل اول و تعریف اخلاقیات و رذایل و فضایل در آن، در فصل دوم به ترتیب ابتدا به بیان الهیات اخلاقی و اصول اعتقادی مسیحیت و همچنین آموزههای اخلاقی حضرت مسیح بهعنوان آمادگی برای ورود به مباحث اصلیتر پرداخته و سپس با ورود به بحث اصلی و با بیان هفت رذیلت اخلاقی پایه مسیحیت و توضیح و آن از دیدگاه فلاسفه و متکلمین مسیحی به تحلیل و بررسی پایگی بودن و زیربنایی بودن آنها پرداخته و سعی کرده است تا در هر مقوله نقدهای جزئی که در مقایسه با مبانی اخلاق در اسلام بر آن وارد است را بیان دارد و در فصل سوم به تقریر و تبیین فضائل اخلاقی پایه مسیحیت از دیدگاه چند فیلسوف و قدیس کلیسا پرداخته است.
کدارنات، تیواری، دین شناسی تطبیقی، ترجمه مرضیه شنگائی، تهران، انتشارات سمت، 1381 اناجیل و سخنان حضرت عیسی مهراب، صادق نیا و امیر یزدانی، حمید، نسبت سنجی اخلاق پولسی و اخلاق، فضیلت ارسطوئی، معرفت ادیان، 1395 اول قرنتیان،20-19:6 Paul, Ignatus press Benedictxvl (2009) keith ward تاریخچه پیدایش گناهان کبیره: به نظر می رسد آنطور که از منابع برمی آید این گناهان در مسیحیت ابتدا 8 گناه بوده اند که توسط راهبی یونانی با نام "اوگاریدو پوندو"تدوین گردیده تا نه بهعنوان گناه بلکه تمایلات منفی انسان را نشان دهد و جالب هم اینجاست که در نظر وی اولین این گناهان شکم پرستی بوده است تا اینکه در قرن شانزدهم توسط پاپ گرگوری اول تغییراتی در آن انجام شد و وی حسد را به این لیست اضافه کرد و از آن طرف غرور و بطالت را باهم ادغام نمود و در یک دسته قرار داد که در نهایت این گناهان عبارت شدند از تکبر، طمعکاری، شهوت، حسادت، خشم، شکم پرستی و تنبلی 1 .