چکیده:
بهرام البیضاوی کاتب لأفضل المسرحیات وشخصیة لامعة فی النثر الفارسی ومخرج مسرحی وسینمائی ومحب للثقافة الإیرانیة وحضارتها، حیث استخدم مکنزة الأساطیر وأدب الفولکور والأدب الشعبی والأدب الشفوی بأحسن الوجوه فی مسرحیاته. مسرحیاته ذات أهمیة کبیرة بسبب العدید من التضمینات التی قام بها من هذه المکنزات القدیمة. یمکن القول إن البیضاوی بدوره یستمر طریقة الفردوسی فی إعادة قراءة التاریخ والأساطیر والملحمات وإعادة صیاغتها، وقد ألهم مسرحیاته، سواء فی شکل المسرحیات أو فی شکل السیناریوهات، من المصادر القدیمة. یحاول هذا المقال تصنیف الجذور الرئیسة للمسرحیة مع البیضاوی من خلال طریقة نقد «موجهة للقراءة» بطریقة وصفیة تحلیلیة، من أجل الختام بملخص مناسب لمصادر مسرحیة المؤلف والمعالجة الخاصة للمؤلف ونهج التعامل مع هذه الجذور. تظهر النتیجة أن بهرام البیضاوی لا یتعامل مع فترة محددة من التاریخ، ولکن فی أعماله یمکن رؤیة العدید من التضمینات التاریخیة مثل التاریخ الأسطوری والملحمة وعاشوراء وتاریخ إیران قبل الإسلام وبعده. وفی معظم هذه القراءات، ربط أعماله بالتیارات والأفکار المعاصرة.
Abstract Bahram Bayzavi is a writer of the best plays, a brilliant figure in Persian prose, a theater and film director, and a lover of Iranian culture and civilization, as he used the myths, folklore, popular literature and oral literature in the best ways in his plays. His plays are of great importance due to the many implication he made from these ancient corkscrews. It can be said that Bayzavi, in turn, continues Ferdowsi's way of re-reading and reformulating history, myths and epics, and he inspired his plays, whether in the form of plays or in the form of scenarios, from ancient sources. This article attempts to classify the main roots of the play with Bayzavi through a “reading-oriented” criticism method in a descriptive and analytical manner, in order to conclude with a suitable summary of the sources of the author’s play, the author’s special treatment, and the approach to dealing with these roots. The result shows that Bahram Baidawi does not deal with a specific period of history, but in his works many historical implications can be seen such as the mythical history, the epic, Ashura, and the history of Iran before and after Islam. In most of these readings, he linked his works to contemporary currents and ideas.