چکیده:
در اندیشه متعالی امام خمینی (ره) به عنوان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، دین اسلام نیز مکتبی جامع است که برای ابعاد مختلف فکری و عملی انسان در جامعه راهکار دارد. در نقطه مقابل این اندیشه راهبردی، تفکراتی متعارض وجود دارند که در سطح ملی و بینالمللی مترصد هستند اسلام ناب محمدی (ص) را دین تکساحتی و صرفا معنوی معرفی کرده و از این زاویه به ناکارآمدی دین در عرصههای گوناگون اجتماعی از جمله سیاست اذعان کنند. با توجه به این تهدید برای انقلاب متعالی ملت ایران، متفکران اسلامی از جمله امام خمینی (ره) با بینش، بصیرت و شناخت راستین از اسلام اصیل نیز در مقابل این نوع برداشت از دین ایستادگی کرده و مانع رشد این تفکر خطرناک شدند و از این طریق مانع شدند دین اسلام همچون مسیحیت دچار انحراف شده و سنن عرفی بهجای دین وارد عرصههای اجتماعی شود. با توجه به اهمیت مسئله فوق-الذکر، در مقاله حاضر تلاش بر این است که با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و مطالعات کتابخانهای به این سوال پاسخ داده شود؛ موانع عرفی (سکولارشدن) نظام سیاسی اسلام از منظر امام خمینی (ره) چه مولفه-هایی میباشند؟ مفروض مقاله به این قرار است که بر اساس نگرش راهبردی امام خمینی (ره)، اسلام یک دین جامع و کاملی است که برای تمامی وجوه و ابعاد زندگی انسان برنامه دارد که صرفا در سایه تشکیل حکومت اسلامی امکان پیادهسازی دارد.
Sacrifice and martyrdom are two major issues in Islamic culture and the Islamic system is what makes the survival of Islam and the culture of sacrifice and martyrdom, Based on these two axes that Islam stand on his legs and stand up against any storm. With a glimpse of the history of the nations we find that if a nation of culture of sacrifice and martyrdom have had, remain proud and victorious, But for the society on the path of sacrifice and martyrdom to be permanent and stable society is in other words for the culture of sacrifice and martyrdom and not plagued Must pay identify damage and protect them, the study authors aim is that by using document analysisDamage to the culture of sacrifice and martyrdom, according to the Supreme Leader's recognition and In the next phase seeks to protect the damage cope with strategies to pure culture of sacrifice and martyrdom are protected from damage And sustaining the damage before the culture of sacrifice and martyrdom and research question from the perspective of the Supreme Leader What are the ways to protect them and in what form could it be? The findings of the study indicated that extensive damage Before the culture of sacrifice and martyrdom that should provide various solutions offered to be strengthened in the text.
خلاصه ماشینی:
(صحیفه امام ،ج ٨: ٧٩) نگرش امام به فرهنگ و تمدن نظام غربی نه مثل روشنفکران بنا بر تسلیم کامـل اسـت و نه مثل گروهی که هرگونه استفاده از ابزارهای غربی را مردود مـی بیننـد هسـت بلکـه نگـاه ایشان به تمدن غربی در دو مقوله ی فنی و فرهنگی قابلیت تقسیم سازی دارد کـه در حـوزه فرهنگی تأکید بر استقلال فرهنگی و بـاور بـه داشـته هـای خـود ناشـی از اصـول و مبـانی اسلامی دارد است «کمال تأسف است که کشور ما که حقوق اسـلامی و قضـای اسـلامی و فرهنگ اسلامی دارد،ایـن فرهنـگ را، ایـن حقـوق را نادیـده گرفتـه اسـت و دنبـال غـرب رفته است » (داستانی بیرکی،١٣٩٣ :٧٩) و در حـوزه ی فنـی بـر لـزوم اسـتفاده از تجربیـات بشری دارد، که جوامع بشری می توانند از دستاوردهای تمـدن غربـی بهـره منـد شـوند؛البته ازمنظر امام تمدن غربی خوبی ها را برای خود نگاه مـی دارد و کمتـر بـه کشـورهای دیگـر منتقل می کند و اگر چنین اقدامی نیز انجـام دهـد اهـداف خاصـی را از آن دنبـال مـیکنـد (طاهری بنچاری ،١٣٨٨: ١٣).
مبانی اندیشه سیاسی امام خمینی (ره ) متـأثر از اندیشـه سیاسی اسلام ، در حوزه مبانی و پیش فرض های کلامی، فلسفی و اخلاقی ثابت است ؛ امـا در زمینه ها و شرایط محیطی و در چارچوب مبانی و اصول و قواعد نیز متغیر، منعطـف و متـأثر از ارزیابی شرایط و اقتضائات زمـانی و مکـانی جوامـع اسـلامی اسـت (حسـینی،١٣٩٢: ١٥) بنابراین ، تلاش نگارندگان این است که با استفاده از سه رویکرد؛ بینش -اعتقـادی، فرهنگـی- اجتماعی و سیاسی نیز موانع عرفی شدن حکومت اسلامی در نگاه امام (ره ) را مـورد تحلیـل قرار دهند.