چکیده:
پژوهشگران آموزشی بر این باور هستند که شالودة فکری» ملی» فرهنگی» مذهبی و ادبی هر
نسلی در دورة کودکی و نوجوانی شکل میگیرد و بخش مهمّی از آن بر عهدة نظام آموزشی هر
کشوری است. کتابهای درسی یکی از مهمترین ابزارهای این شکلگیری به شمار میرود و از
این میان کتابهای فارسی به سبب توجه به ادبیّات داستانی» محملی برای روایت اندیشهها و
تخیّلات انسانی است. در این پژوهش عناصر داستانی در داستانهای معاصر کتابهای فارسی
پایههای دهم» یازدهم و دوازدهم با روش تحلیل محتوا بررسی شده است. چنین به نظر میرسد
که مولّفان به رمانها و داستانهای بلند بیشتر گرایش دارند. غالب عناصر داستانی به شیوهای
تکراری مورد استفاده قرار گرفته است. تلخیص داستانهای کوتاه در مقایسه با رمانها و
داستانهای بلند با آسیب کمتر عناصر داستانی و محتوایی همراه بوده است. در داستانهای
خلاصه ماشینی:
بررسی عناصر داستانی در داستانهای معاصر کتابهای فارسی دورۀ دوم متوسّطه مجید سلطانی، مهدی نوروز*، اکبر شعبانی و بتول فخر اسلام چکیده پژوهشگران آموزشی بر این باور هستند که شالودۀ فکری، ملی، فرهنگی ، مذهبی و ادبی هر نسلی در دورۀ کودکی و نوجوانی شکل میگیرد و بخش مهمّی از آن بر عهدۀ نظام آموزشی هر کشوری است.
در این پژوهش عناصر داستانی در داستانهای معاصر کتابهای فارسی پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم با روش تحلیل محتوا بررسی شده است.
کتابهای درسی، فارسی، دورۀ دوم متوسّطه، ادبيّات داستانی معاصر، عناصر داستان 1 ـ مقدّمه برنامههاي درسي به عنوان قلب نظام تعليم وتربيت، ابزاري درجهت تحقّق اهداف آموزش و پرورش به حساب ميآیند، به عبارت دیگر يكي ازعوامل مهمّ كه جزء لاينفك نظام آموزشي ميباشد، كتب درسي است.
هدف اصلی این پژوهش بررسی عناصر داستانی در داستانهای معاصر کتابهای فارسی دورۀ دوم متوسّطه است.
4 ـ بررسی عناصر داستانی در داستانهای معاصر کتابهای فارسی دورۀ دوم متوسّطه 4 ـ 1) داستان خسرو داستان دربارۀ پسری به نام «خسرو» است.
نویسنده در میانۀ داستان به ضعف خسرو در درس ریاضی اشاره میکند و این ضعف زمینهساز یکی از حوادث مهمّ داستان؛ ترک تحصیل خسرو است.
4 ـ 2ـ 1 ـ 4) زاویۀ دید نویسنده برای بیان خاطرات خویش یکی از بهترین روایتها را برگزیده است، روایت «اوّل شخص» برای این اثر، روایتی منطقی و تأثیرگذار است.
4ـ 3ـ 1) نگاهی به عناصر داستانی 4ـ 3 ـ 1 ـ 1) پیرنگ در این درس بخشی از داستان انتخاب شده است و به همین دلیل ما با داستانی ابتر روبهرو هستیم که پیرنگی ناقص دارد.